Årets stærkeste billede!


Forleden kom 19 anerkendte professionelle journalister frem til vinderes af World Press Photo, som anes for at være den meste prestigefyldte konkurrence som dokumentarfotografer og fotojournalister kan vinde. Hele 527 fotografer havde tilmeldt deres billeder, i alt 101.254 billeder som juryen skulle tage stilling til fordelt på 9 forskellige kategorier.

Jeg har tidligere blogget om disse billeder, for jeg fængsles af de fantastisk, magiske og meget stærke billeder, som juryen udpeger hvert år. Især pressebillederne har det med at ramme mig lige i maven med deres styrke, idet de netop understreget den gamle sætning: “et billede kan sige mere en tusind ord”!

Årets vinderbillede er fotograferet af spanske Samuel Aranda:

Billedet er taget i Yemen under opstanden mod president Ali Abdullah Saleh, og viser hvordan en kvinde holder en såret slægtning i hendes arme, inde i en moske, som blev brugt som hospital af demonstranterne.

Juryen skriver i den begrundelse for valget, at “dette billeder står som et symbol på det arabiske forår, der blæste ind over Yemen, Egypten, Tunesien, Libyen og Syrien, og som prægede 2011 for en hel region. Ømheden, som den tildækkede kvinde viser, er et sjældent indblik i denne verden. Sammen viser demonstranten og kvinden det mod, som ganske almindelige mennesker udviste”.

Jeg var så heldig i januar 2011 at blive inviteret til Egypten i forbindelse med afviklingne af det første FotoMarathon i den arabiske verden. Jeg havde været med til at rådgive arrangørerne, og skulle nu overvære, men også assistere dem under selve afviklingen. En af målsætningerne for dette fotomarathon var at udfordre den generelle (demokratiske) dialog i landet, hvorfor temaet var kvindernes rettighed i det egyptiske samfund.
Samme dag, som vi landende i Cairo var president Ben Ali flygtet fra Tunesien, landet som grænser op til Egypten. Alle talte om dette og i gaderne var der bl.a. demonstrationer ved den Tunesiske ambassade. Stort set alle vi mødte talte om Tunesien, og ikke mindst om dette også kunne ske i Egypten. Jeg husker de rolige billeder jeg tog af min kollega på Tahir-pladsen i Cairo. Alt dette skete blot 7 dage før opstanden brød ud i Egypten.

Måske derfor bliver jeg fanget af dette billede. Jeg har flere gange nu oplevet at være havnet i et sted, hvor historien bliver skrevet på dramatisk vis. Og jeg er nået til den personlige erkendelse, som fotograf, at der er noget af det mest adrenalin givende kick, jeg nogensiden har oplevet. Jeg kan mærke at det drager mig, og der spirrer en drøm om måske en dag at opsøge brændpunkterne. Men for nu vælger jeg at gøre det gennem andres billeder.

Klik på billedet her over og se de mange fantastsiske billeder, der vandt årets World Press Photo 2012. Og glæd dig, eller rettere giv dig selv den oplevelse at se billederne hængt op i stort format ved udstillingen i Pressen (Politikens Hus) til oktober 2012, når udstillingen kommer forbi Danmark.

Læg især også mærke til den danske fotograf Lærke Posselt, som vandt i kategorien for det bedste portræt.

Vil du læse nogle af mine blog indlæg om de tidligere år, så klik på dette link.

 

 

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 12. februar 2012 kl. 20:06

Kom gerne med en kommentar.

