Forside > Causerier, Udstyr > Så stod mit kamera definitivt af :-(

Så stod mit kamera definitivt af :-(


Min trofaste ven, min favorit gadget, mit kamera har fået den endelige dødsdom 😦

Få dage før jul og min rejse til Paris valgte lukkeren at sætte sig fast. Det vil sige at det kun var en del af dette gardin, som hang foran sensoren, og skabte en sort markering på mine billeder.

Her stod jeg med nyt udstyr og en tur rundt i Paris under julehøjtiden, og så valgte kameraet fuldstændigt at holde op med at reagere.

Olympus lover at deres lukkemekanisme holder til godt 200.000 billeder, men en kontrol af antal skud, som jeg havde taget viste at jeg kun havde rundet godt 54.000 skud (test selv dit Olympus kamera her). Men kameraet er mere end 2 år gammelt, så det ville aldrig blive en garantireparation.

Jeg kontaktede Olympus og blev bedt om at oprette en sag og herefter aflevere kameraet ude på deres kontor i Skovlunde. Jeg fik ved samme lejlighed at vide at kameraet ville herefter blive sendt til deres værksted i Tjekkiet, hvor fra jeg ville få et tilbud. Ønskede jeg ikke kameraet repareret, så villle det blive returneret omkostningsfrit. Fornemt!

Under mit kamera har jeg monteret et ekstra greb (og batteriholder) og imellem disse sidder min håndledsrem. Jeg valgte at indlevere det samlet.

Efter godt 10 dage modtager jeg så 2 tilbud: reparationen af lukkeren vil beløbe sig til godt 7.500,- og reparationen af ekstra grebet godt 750,-……For pokker det er mange penge for et kamera, der er godt 4 år gammelt. Men så undrede jeg mig opså over at jeg havde modtaget en pris på reparation af ekstra grebbet, som ikke fejlede noget. Virker useriøst og betyder at jeg forholder mig skeptisk til prisen (problemafdækningen) af selve kameraet.

Jeg har længe været utilfreds med Olympus, da jeg på Photokinamessen i Köln i 2010 fik oplyst at Olympus stoppede med at lave store kameraer, altså ville E-5 modellen (efterfølgeren til E-3) være det sidste professionelle spejlreflekskamera fra Olympus! Det betød at jeg afholdte mig fra at købe nye objektiver til mit kamera, da jeg ikke ville kunne blive ved med at bruge disse. E-5’eren er snart 2 år gammel, og hvad så ?

Jeg har så fulgt med i udviklingen af de spejlløse kameraer, for jeg kan godt se at det bliver fremtiden. Det giver ingen mening i den digitale alder at have et spejl, der slår op og en mekanisk lukker. Alle producenterne (Nikon, Canon, Sony og Olympus) er kommet langt i deres udvikling, og disse kameraer kan stort set det samme som mit E-3.

På den store fotomesse i november i City2, havde jeg så mulighed for at teste disse spejlløse kameraer. De vejer og fylder væsentligt mindre end et klassisk spejlrefleks kamera. Der findes mange gode objektiver til dem, og de kan stort set det mange ønsker. MEN een ting kunne ingen af dem levere: at komme over ISO 800 uden at man kunne se ISO-støj på billederne.

Og netop grænsen ved ISO 800 var min største anke på mit Olympus kamera, og det alle konkurrenterne havde at udsætte på det.

Men med i mine fremtidige overvejelser indgår også at Olympus har været igennem en turbulent periode det sidste år, men kæmpe svindelsager, beskyldninger og samarbejde med den japanske mafia, osv. Og sidst er der tale om at kamera divisionen (dvs. PEN-kameraet og de mindre modeller) måske opkøbes af andre spillere på markedet. Alt i alt så hænger der tunge skyer over Olympus’ fremtid.

Nikon rører på sig med nye modeller, Rygterne siger at lillebroren til flagskibet D4’eren, som jeg har blogget om tidligere, skulle blive lanceret d. 7 februar. Og generelt har producenterne travlt med at lancere nye produkter her op til Olympiaden til sommer, hvor folk ofte skal have nye kameraer. Både Nikon og Canon’s topmodeller har ladet vente på sig pga. tsunamien i januar 2011.

Så nu får vi se, hvor jeg lander..

 

  1. martin
    5. februar 2012 kl. 12:05

    Rigtig ærgerligt Samir. Men også spændende at skulle ud i det photogadgetmarked som konstant udvikler sig. Lige nu er jo, som du ved både Nikon og canon ved at skifte topmodellerne ud med opdaterede versioner. Ligesom også m4/3 er ved at vi tænder – mon ikke det spejlløse så småt begynder at vise sit potentiale, ikke mindst når også Nikon har valgt at lave en linje og dermed intensivere konkurrencen.

    Du er som altid velkommen til at låne noget sf mit fotoudstyr, og den vej igennem måske blive klogere på om eksempelvis Nikon er din vej.

    Vi ses 🙂

  1. 29. juli 2012 kl. 22:50

Kom gerne med en kommentar.

