Forside > Billedbehandling, Værktøjer > Spar 60% på mit favorit organiserings og redigeringsprogram: ACDSee Pro5

Spar 60% på mit favorit organiserings og redigeringsprogram: ACDSee Pro5


Jeg har brugt ACDSee i mange år nu til at håndtere mine billeder. Stort set 90% af alt min fotohåndtering, når jeg kommer hjem med et fyldt memorykort foregår med dette program.

Jeg bruger faktisk kun PhotoShop, når der er tale om reelt manipulering af et foto, hvilket er når jeg skal fritskrabe større områder, sammensætte billeder eller direkte manipulere et billede. Jeg ved godt at clone-muligheden også er et manipuleringsværktøj, men dette findes også i ACDSee.

Klik på billedet for at komme til dette tilbud med 60% rabat

Programmet har alle de basale features til at rette horisonter, clone, indsætte vandmærke, beskære, og ikke mindst ændre i farveforhold, lysne mellemtoner, for ikke at tale om en ganske udmærket RAW-konverter.

Jeg har prøvet Lightroom, men synes at organiseringsdelen er “underlig” i forhold til den logik, som jeg er vant til.

Organiseringsdelen i ACDSee er fantastisk: Når jeg henter mine billeder ind på computeren, har jeg indledningsvis mulighed for at tilføje en tekst (caption), samt keywords (tags) til mine billeder. Jeg kan naturligvis tilføje flere keywords, når jeg gennemgår de enkelte billeder. Det smarte ved keywords, er at jeg let kan søge billeder frem vha. disse keywords. Jeg har naturligvis keywords for min familie, men også keywords, så som portræt, Frankring, Bygninger, Folkeskole, Ferie, Bryllup, Nytår, Fest, osv. Og nu tænker du sikkert: puha, det lyder besværligt at skulle sætte keywords på alle sine billeder…men nej, for det bliver hurtigt en vane, og ACDSee har mange genveje til hurtige keywords. Som sagt er fordelen at når man når op på ganske mange billeder (tæt på 200.000), så er det en million gange hurtigere at finde det gode foto frem. Og ACDSee kan også rumme foto-CD’er i sin database, hvilket er lidt smart. Læs mere om organisering med ACDSee her.

Eneste funktion jeg savner er ansigtsgenkendelse.

Prisen er p.t. US$ 96, dvs. ca. kr. 550,- – Hent allerede nu en gratis 30 dages trial – klik på billedet herover. (Mac brugere får 30% rabat)

EDIT: Læs et engelsk review her

  1. Pia
    22. maj 2012 kl. 19:26

    Hej, har lige hente Trial versionen og umiddelbart virker det som en meget lækkert program at arbejde med..
    Men jeg ville lige høre om du ved, hvordan man laver sit eget vandmærke som man kan sætte på sine billeder?
    Håber du kan hjælpe.. :o)
    Mvh Pia.

    • 23. maj 2012 kl. 22:15

      Det gør du ganske let. I menuet “Batch” vælger du Batch Edit. Her kan du håndtere mange af dine billeder på en gang. Når jeg er færdig med min redigering, så sender jeg alle billederne igennem Batch Edit, hvor jeg har nogle predifinerede indstillinger. Bl.a. reducerer jeg størrelserne (til min iPad, blog eller Web), og indsætter et vandmærke eller et “Text overlay” (som er det du ser på mine egne billeder her på bloggen). Det kan simpelhen ikke gøres lettere🙂

      • Pia
        25. maj 2012 kl. 09:04

        Mange tak for hurtig svar…🙂 Måske er det et program der skal investeres i efter Trial udløber. Umiddelbart virker relativt let at hitte rundt i… Og til kun $100…🙂

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

