Forside > Gadgets, IPad > Keyboard til din iPad – et review

Keyboard til din iPad – et review


Jeg er klar over at dette emne falder udenfor denne blogs reelle emner, men jeg føler at jeg har fået en hel del viden på dette område, at jeg gerne vil give det videre.
Desuden er et cover/keyboard til en iPad vel også et værktøj for fotografer….

Efter at have afskaffet min laptop, så er jeg stille og roligt kommet frem til at skal man skrive en del tekst, så er det altså svært på iPaden. Mine tommelfingre rammer hele tiden B’et og N’et i stedet for mellemrumstangenten. Så jeg gav mig til at lede efter et tastatur.

Det var absolut et krav at tastaturet skulle have et Æ, Ø og Å. Desuden skulle der være uden nogen form for ledning.

Sandberg Bluetooth Pocket Keyboard var det første jeg testede:

Keyboardet er kun 15 cm. bredt, og derfor svært at skrive på. Ja, det har Æ, Ø, og Å i tastaturet, men disse taster sidder ganske usmart. Å’et sidder oven over talrækken og Æ’et under Return-knappen. Prisen var godt kr. 300,-, som ikke af afskrækkende. Tastaturet forbindes til iPaden via Bluetooth.
Men tastaturet skal man have liggende løst i sin taske. Det er ikke beskyttet, og pludselig fandt jeg mig rendende rundt med min iPad OG et tastatur.

Også producenten Targus har lavet et løst bluetooth keyboard, som dette fra Sandberg. Her sidder tasterne Æ, Ø og Å på deres plads. Keyboardet fandt jeg hos Elgiganten til godt kr. 400,-. Min kritik er samme som ved Sandberg: jeg går ikke rundt med et løst keyboard i tasken, (og slet ikke når der ikke er en taske til det).

Endelig ikke at forglemme Apples eget trådløse keyboard til  kr. 549,-, som er elegant og har et Æ, Ø og Å. Men igen det er et løst tastatur, som man ikke lige slæber med sig i tasken.

For mig er det vigtigt at min iPad er beskyttet på begge sider. Jeg vil gerne undgå ridser på bagsiden, og valgte derfor ikke at købet det originale “låg” til iPad2’eren (du ved det der i mange farver, som kan “rulles”.

I stedet for havde jeg købt mig dette cover fra Dexim.

Dette cover beskytter min iPad og tillader mig at have papirer med, herunder visitkort. En anordning på bagsiden betyder at jeg kunne stille skærmen op, til fremvisning af f.eks. billeder. Jeg fik dog ikke en god hældning på skærmen, når jeg skulle skrive, og ofte var lukke-flappen i vejen. Ikke desto mindre foretrak jeg længe dette, fordi det passede bedst på min iPad.

Men dette Dexim-cover løste ikke mit problem med et keyboard, når jeg skulle skrive mere. (OG ja jeg har fået kritikken, jamen er det så ikke en laptop, du skulle have. Og svaret er: Nej!)

Well…så kom testen til Logitechs trådløse keyboard til kr. 899,-:

Dette keyboard ligger i en “kasse”, som Ipaden lægges ned i (med bagsiden op ad). Der er en fordybning, som IPad’en sættes ned i. Keyboardet forbindes til iPad’en via bluetooth, og oplades via et USB-stik (batteriet holdt til min. 1 uges forbrug).
Og her sad Æ, Ø og Å som de skulle.
Dog skal man vende sig til at, her er tale om et Apple keyboard, hvilket betyder at et @ sidder et andet sted, og skal hentes frem ved at trykke på “option”-knappen.

Dette tastetur har, som ovenstående, en sårbarhed overfor væske i tastaturet.

Men igen er der tale om et løst tastatur! Og selvom kassen beskytter min skærm, så blev bagsiden udsat.
Derfor købte jeg ved samme lejlighed et sleve, som jeg kunne stoppe begge dele ned i.

Igen, var dette ikke en løsning, som jeg var tilfreds med. Jeg mistede det elegante ved mit Dexim-cover, samt beskyttelsen. Og keyboardet var lidt kluntet at hive frem.

Og som med de andre keyboards, så oplevede jeg flere gange at tage min iPad (og kun denne) ind til sofaen, blot for at skulle tilbage til keyboardet og slukke for bluetooth’en, for at iPadens keyboard ville virke.

Så forleden blev jeg præsenteret for et cover, der kombinerer mine tre primære behov: beskyttelse, keyboard og Æ, Ø og Å placeret som de skal:

Det ligner et Kensington keyboard, men Kensington’s har ikke et Æ, Ø og Å med.

Bemærk den lille feature: en holder til min iPad-stylus.
Også dette keyboard forbinder sig til iPaden via bluetooth. Der er et lille hak lige over keyboardet, som iPad’en sættes ned i. Materialet er blødt “skind” og keyboardet i en slags gummi. Det vil sige at du godt kan spilde væske ud over keyboardet, og keyboardet kan bøjes let, dvs. det knækker ikke.
Det hele er pakket ind i et elegant cover, der har hul til kameraet på iPad2’erens bagside.

Keyboardet er let at skrive på. Så her har jeg et elegant og beskyttende cover, som indeholder mit keyboard. Skal jeg ikke bruge keyboardet, så vender jeg bare dette om på bagsiden af iPad’en. Passer også til iPad 1’eren.
Desværre har importøren ikke fundet en distributør endnu, men jeg overvejer at købe et mindre parti og måske sælge dem herfra. Prisen bliver lige under kr. 500,- incl. moms. Er du interesseret i at købe dette tastatur, så send mig en hilsen her.

UPDATE 16.12.2012: Leverandøren regner først med at have dem i Danmark omkring februar 2012😦

Jeg er klar over at mit review kan virke som om det favoriserer dette keyboard, som jeg måske vil forhandle. Men dette skyldes at dette keyboard opfylder mine behov. Du har måske et andet behov, og kan lade Sandberg keyboardet blive hjemme på skrivebordet.

  1. 16. december 2011 kl. 13:55

    UPDATE 16.12.2012: Leverandøren regner først med at have dem i Danmark omkring februar 2012😦

  2. Mia
    29. februar 2012 kl. 22:10

    Hej
    har du fundet ud af om den kommer til danmark?

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

