Forside > Udstyr > Fotobælte….hvorfor dette fremfor en taske?

Fotobælte….hvorfor dette fremfor en taske?


Jeg har ny prøvet kameratasker til at have over skulderen og kamerarygsække. Ingen af delene virker optimalt for mig i min foto-dagligdag.

Jeg er af den holdning at et kamera ikke skal befinde sig i en taske, med mindre det er på vej igennem sikkerhedskontrollen i lufthavnen. Et kamera skal være ved hånden, hvorved jeg hurtigt kan tage et billede af det jeg oplever på min vej. Derfor har jeg både et håndledsbælte samt en R-strop.

Når jeg har kameraet hængene i min kamera rem, så kommer denne rem altid i vejen for stroppen til min kamerataske eller til min rygsæk. Hertil kommer at da mit kamera nu ikke ligger i tasken, men denne udelukkende indeholder yderligere objektiver, ekstra batterier, flashen og lidt andre småting, så er der meget tom plads i denne taske.

På sidste ferie fik jeg nok, og købte spontant en billig hoftetaske. Her kunne jeg sætte min flashtaske, tasken til et anden objektiv, samt en flaskeholder fast, og så komme alle små tingene ned i taskens rum.

Hold da op hvor var det lækkert. Jeg skulle ikke længere slås med stropperne på kameratasken eller rygsækken, og hvad næsten vigtigere var, at vægten var fordelt på en helt anden og meget mere behagelig måde.

Derfor har jeg nu besluttet mig for at købe en professionel hofterem, der er bedre polstret. I denne forbindelse har jeg surfet rundt på nettet og fundet forskellige, som jeg vil præsentere jer for.

Lowepro SF Deluxe:

 

Tamrac MBX5397:

 

ThinkTankPhoto ProSpeed Belt V2.0:

KATA AB-301:

Komforten, altså hvordan bæltet sidder på hoften, er naturligvis alfa omega, når man skal vælge. Derfor har jeg heller ikke den smalle bælter med i dette indlæg, men udelukkende de polstrede.

Men lige så vigtigt er naturligvis de forskellige tasker, som man kan få til bæltet. Men ved nærmere gennemgang, så fandt jeg ud af at dette faktisk er både vigtigere end komforten, men ved Tamrac og Kata bælterne mindre betydningsfuldt.

For det viser sig at bælterne fra Lowepro og ThinkTankPhoto er begrænset til at tage deres egne tasker. Lad mig uddybe det: min flash og ene taske til et objektiv har stropper bag på, som en rem skal igennem. Men der er ikke en rem på Lowepro og ThinkThankPhoto’s. Her lægger de op til at man benytter sig af deres system, hvor stropperne kan åbnes og hæftes på bæltet:

KATA og Tamrac’s bælter har en gennemgående rem, som man (vistnok) kan tage ud for at montere taskerne’s strop gennem remmen. Med disse to bælter er man heller ikke låst til deres udvalg af tasker. Man kan købe en Loweprotaske, en flaskeholder hos Intersport, osv. som alle vil kunne side i samme bælte.

Bemærk KATA, Thinktankphoto og Lowepro giver dig mulighed for at sætte bæltet sammen med skulderstropper og deres rygsække. Bedst skjult er Lowepro’s.

Så min konklusion må være, at jeg er bedst tjent med et Tamrac eller KATA bælte.

Har du andre erfaringer eller kender til andre mærker, så skrev gerne en kommentar.

.

Kategorier:Udstyr Tags: ,
  1. 5. december 2011 kl. 10:25

    Kan klart anbefale det Tamrac bælte du har hevet frem her i “testen”.

    Det sidder godt og giver muligheder for at påsætte de “tasker” der er behov for.

    Mvh Jacob

  2. Michael Boel
    10. januar 2012 kl. 08:54

    hvad med et uncle mikes law enforcement bæltesystem, med både inder og yderbælte ?? jeg har selv brugt dette bæltesystem de sidste 3 år i mit arbejde som patruljevagt, minimumsvægten på bæltet fuldt udrustet med nøgler, radio, multiværktøj, minimaglite og diverse var cirka 3 kiglo (uden 3 cellers maglite) og på grund af at det er et systembælte med velcro imellem inder og yderbælte bliver det siddende hvor det skal samt at inderbæltet er med til at fordele vægten af udstyret hele vejen rundt om livet på den bærende del. Derudover er der også levetiden på bæltet mit er over 3 år gammelt og det kan ikke ses på det, i sikkerhedsbranchen er det almindelig kendt at det holder 8-10 år og efter jeg har valgt at holde op grundet ny vagtlov og lukkelov skal mit bælte da helt klart bruges til mit fotoudstyr. Det kan bl.a købes på westsecurity.dk der har jeg købt alt mit udstyr og har aldrig haft problemer.

    kontakt mig endelig på m.boelton@gmail.com hvis du vil have uddybet mere eller har andre spørgsmål.

    PS det er også denne type bælte der udleveres til politi både i dk men også usa.

    Mvh
    Michael Boel

    • jesper
      24. maj 2012 kl. 10:22

      Uncle Mikes … Jeg siger mange tak! – Kan kun anbefale dette bælte, lige hvad jeg har ledt efter i meget lang tid, da jeg har en vandtæt kamerataske (Ortlieb Aqua zoom) og her passer dette bælte perfekt! så tak til alle der har bidraget til denne tråd.. og ikke mindst til ham som startede den !😉 tak!

  3. 10. januar 2012 kl. 21:31

    Her er lige et link til Uncle Mike’s: http://www.unclemikesle.com/🙂
    Billederne er små, men umiddelbart ser det ud til at mine objektivtasker ikke kan sidde på dette system.

  4. 10. januar 2012 kl. 21:33

    Jeg endte op med Lowepro bæltet alligevel, da det støtter bedst på hoften.

  5. Michael Boel
    10. januar 2012 kl. 21:46

    det er jo smag og behag, jeg ville bare komme med et alternativ til de ofte meget dyre kameratilbehørsproducenter. Jeg har jo som skrevet før brugt det i mit arbejde igennem 3 år. det er cirka 5 cm bredt og 3 mm tykt, bæltespænderne tages af for at montere tasker på bæltet. Nu kunne jeg se i en artikel her på bloggen at du kører igennem Birkerød på vej på arbejde så ud af det kan jeg udlede at du er fra nordsjælland, jeg er vokset op i Birkerød og bor i dag i Fredensborg så hvis det har interesse kan det måske lade sig gøre at stikke hovederne sammen så du kan se/prøve/mærke ??

    Mvh
    Michael Boel

  1. 21. oktober 2012 kl. 08:23

Kom gerne med en kommentar.

