Forside > Kamerateknik, Modelfotografering > Hvilket objektiv er bedst til portrætfotografering?

Hvilket objektiv er bedst til portrætfotografering?


Jeg faldt over en artikel i magasinet Zoom forleden, som omtalte en hjemmeside, hvor fotografen Stephen Eastwood havde lavet en test af forskellige objektiver.

Klik på billedet for at læse mere om denne test

Han tager et billede af modellen med de forskellige objektiver, fra en 19 mm til en 350 mm. Alle billederne er taget med et Full Frame kamera.

Umiddelbart skulle jeg mene at 100 mm er det bedste billede, men igen jeg ved ikke hvordan den rigtige model ser ud. Mange af de bøger og artikler jeg har læst om portrætfotografering anbefaler mellem 85 og 110 mm FF.

Husk at hvis du har et begynder- Canon, Nikon eller Sony kamera, så har du en Crop-faktor på 1,6, hvilket betyder at de 100 mm svarer ca. til et 60-65 mm objektiv. For Olympus en faktor på 2 svarer det til et 50 mm objektiv.

 

I Rolando Gomez’s bog om “Glamour Photography”, som jeg har anmeldt her, fandt jeg desuden denne lille interessante sammenligning af 2 objektiver: Det du skal lægge mærke til, er firkanterne i baggrunden.

Billedet til højre er taget med en 100 mm FF og det til venstre med en 19 mm FF. Han har taget højde for at modellen er (næsten) ens placeret i søgeren. Vidvinklen samler baggrunden og gør den størrer. (og som han yderligere oplyser, så er det vigtigt at huske, hvis man en dag skal have fuldmånen eller solen i baggrunden, som med vidvinklen kommer til at se større ud).

 

  1. 25. november 2011 kl. 13:49

    Hmmm… Interessant at kalde et kamera til omkring 10.000 kr. for et begynderkamera. Jeg tænker her på Canon 7D.

    • 25. november 2011 kl. 22:45

      Ja ja ja……jeg tilføjer gerne: og semi pro- DSLR kameraer 😉

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

