Forside > Fototeknik > Golf fotograf, tips og tricks

Golf fotograf, tips og tricks


Familien spiller golf, og klubben har fået faderen til at stille op til turneringerne med sit kamera.
Jeg har nu prøvet det tilstrækkelig mange gange til at jeg kan samle nogle fif til andre fotografer.

For det første så skal du sørge for at have let udstyr med, da du hurtigt traver rundt i 4-5 timer.
En god zoom er absolut nødvendig. Husk at holde god afstand, så du ikke forstyrrer deres spil.

Der er især to situationer, som du bør fange med kameraet:

  1. når golfspillerne slår ud fra tee-stedet
  2. når der puttes på greenen.

For det er her hvor du har mulighed for at fange stemningen, koncentraditionen og intensiteten.

På tee-stedet stiller jeg mig lidt farligt, foran spilleren, men naturligvis ude til siden.
Bemærk at der er højre og venstre håndsspillere, der kan betyde, at du skal over på den anden side af tee-stedet for at få det gode skud og ikke ryggen på spilleren.
Jeg indstiller nu mit fokuspunkt til centerfocus og lysmålingen ligeledes til punktmåling/spotmåling. Herved sikrer jeg mig at få optimalt lys på spillleren, næsten uanset hvordan lyset falder.
For ikke at have for mange billeder, der skal efterbehandles med beskæring, så zoomer jeg ind på hele personen.
Jeg er blevet god til hurtigt at flytte mit fokuspunkt i søgeren, så der er fokus på ansigtet, når jeg fotograferer i højformat. Jeg sikrer mig, at jeg får golfbolden med i nederste hjørne. når spilleren har slået, så zoomer jeg ofte helt ind på personens ansigt (især hvis det er en bane med mange forhindringer) for at fange deres ansigtsudtryk. Det er der kommet mange sjove billeder ud af.


På samme måde, når de skal putte. Her stiller jeg mig så flaget/hullet er imellem spilleren og mig. Igen pas på med at læse om de er højre eller venstrehåndsspiller, så du ikke kommer til at fotografere ders ryg og nakke.
Gå gerne ned i knæ, så du får perspektiveret golfbolden optimalt i forhold til spilleren.
Her skal du passe på med at zoome for tæt. Mange spillere står temmeligt bøjet over deres korte putter. Men når de så ser bolden ryge ved siden af retter de sig op med de der synlige ærgelser. Det er også her du ser de bedste raktioner, så hold fokus på ansigterne.

Det er vigtigt at du har forberedt dig ved at have studeret hele golfbanen, og især hvordan tee-stederne er placeret i forhold til greenerne (hullet). Du skal finde de steder hvor der er kortest afstand gerne mellem flere, for ikke at komme til at vandre rundt. På dette banekort står jeg gerne ved greenen ved hul 2, for så kan jeg lige skyde nogle billeder af dem, der tee’er ud ved hul 6. Og det samme ved Hul 9’s tee-sted.

Der findes forskellige turneringsformer. Den klassiske starter – for alle – ved hul 1. Her kan du i princippet stå samme sted. En anden turneringsform kaldes gun-start, hvor spillerne starter ved forskellige baner på samme tid. Igen kan du stille dig ved samme sted og vente på at alle holdene er kommet forbi.

Husk ekstra billeder af sponsorens hold. Tag gerne hold billeder.

Hold øje med sandbunkerne omkring dig, de kalder på intensitet og ofte dramatik.
Chancen for at fange hole-in-one skuddet er ganske lille, så hold fokus på spillerne.

Er du ukendt på banen, så spørg klubbens medlemmer ud om de mest interessante/svære steder, for her vil du have større chance for de gode stemningsbilleder.

Det er meget vigtigt, at du klart viser dine hensigter, når du går rundt på banerne. Jeg bærer en gul sikkerhedsvest (den vi har liggende i bilen), som de fleste har set mig i, f.eks ved indtjekningen. Folk bliver mindre streset, hvis de ved at det er klubfotografen, der løber rundt på banen.

Kategorier:Fototeknik Tags:
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

