Forside > iPad Applikationer > Se dine billeders metadata på din iPad

Se dine billeders metadata på din iPad


Jeg bruger min iPad flittigt som fotograf, når jeg er ude i marken. Ved hjælp af connection kittet overfører jeg mine billeder til iPaden og kan derved se mine RAW billeder ganske tydeligt og meget bedre end på kameraets skærm.
Når jeg er på et shoot, så vil jeg også gerne have muligheden for at studere mine settings, altså blændevalg, lukketiden, osv. og også gerne hvordan histogrammet ser ud.
Det kan jeg nu til fulde med gratis programmet PhotoMeta.

Jeg har tidligere omtalt dette program, men den gang havde det bl.a. ikke funktionen, der viser histogrammet. Det skrev jeg til programmøren Chris Cornelis, som søremer om han ikke takkede og har nu tilføjet det. Derfor bør jeg også opdatere mit review på dette program. Og programmet er bestemt ikke blevet dårligere 🙂

Programmet går igennem de billeder, som du har liggende i iPadens standard billede program Fotos. Det vil sige også dine RAW billeder, som du netop har importeret.

20111020-210311.jpg

Ovenstående skærmbillede er hovedbilledet, under fanen mærket med en *
Du vælger selv, i næste fane, hvilke data, du vil have vist på hovedskærmbilledet. Her kan du vælge mellem alle de metadata, som dit kamera gemmer med dit billede. Listen er lang.

20111020-210526.jpg
De data markeret med fed, er de data som bliver vist på hovedbilledet. Du vælger dem ved blot at klikke på dem. Som du kan se er alle de vigtige data tilgængelige.
Som sagt, så er det nu muligt at se et billedes histogram, endda fordelt på de tre farver: rød, grøn og blå (RGB).

20111020-210823.jpg

Endnu en ny funktion er at programmet også viser hvor billedet er blevet taget, hvis dine metadata indeholder en GPS-position (som i dette tilfælde måtte blive et billede taget med min iPad). Positionen angives på et google-map. Bemærk at klikker du på det lille thumbnail af billedet, herover dine metadata, så vises det i stort format.

20111020-211118.jpg

Endelig har programmet også den lille ekstra funktion at du kan emaile dine metadata (det er ikke alle data jeg kunne få med på dette screendump):

20111020-211241.jpg

Konklusion: Programmet er uundværligt for en fotograf, der ønsker at bruge sin iPad til at vurdere sine billeder på. Og så er programmet gratis!

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

