Forside > IPad, iPad Applikationer > iOS5 tilfører absolut gode features for fotofolket

iOS5 tilfører absolut gode features for fotofolket


I går var det så muligt at opgradere min iPad til den nyeste version af styresystemet. En opgradering betyder også nye funktioner, og jeg har længe savnet nogle elementære funktioner. Nu kom de!

Standard foto-applikationen “Fotos” har fået en tiltrængt opgradering. For det første er det nu muligt at foretage elementær rotering af ens billeder og beskæring. Den nye knap “Rediger” åbner for de funktioner, som du nu ser nederst på dette skærmdump:

 

Det er nu muligt at vende et billede 360 grafer rundt, og det er faktisk nødvendigt for mig, når jeg screendumper i landscape-mode til denne blog. Tidligere måtte jeg lige have billederne ind over et redigeringsprogram. Jeg har også haft brug for funktionen, når jeg har  indlæst billeder fra et memorykort vha. connection kit.

Jeg har ikke kunne teste “Røde øjne” funktionen. “Beskær” funktionen skal jeg nok får brug for. Funktionen “Forbedring” ændrer på levels, farver, mv og forsøger at skabe et bedre foto. Herunder kan du se resultatet af denne knap, i forhold til billedet ovenfor:

Det er nu også blevet muligt at  bruge billederne til mere, f.eks. Tvitter. Derfor har du nu fået tilføjet flere funktioner:

Ville gerne have at billedet kunne gemmes i ens Dropbox…

Af andre nye funktioner kan oplyses at det nu er muligt at oprette nye mapper direkte på din iPad og derefter flytte billeder til.

Det er også blevet muligt at slette i alle mapper og ikke kun i Camera Roll og Importerede filer. Klart forbedringer.

Det er også blevet muligt at ændre i rækkefølgen  på de forskellige mapper.

Konklusion: Som fotograf bør du klart opdatere til iOS5

  1. lars
    17. oktober 2011 kl. 10:39

    MEN… efter opdateringen iOS5 er der dog lige foreløbig to ting jeg er faldet over som nu ikke fungere. Når jeg er ude at rejse er det rigtig godt at kunne importere sine fotos til IPad ved hjælp af FOTO connections kit. Det har altid virket upåklageligt med USB adapter og serial kabel til kameraet. Det virker ikke mere. Forhåbenlig bare en bug som bliver rettet snarest. For hygge musikeren som benytter GarageBand og har benyttet funktionen AirPlay fra denne app, ja så er den funktion også sat ud af spillet. Ærgeligt.
    Hilsen Lars

    • 22. oktober 2011 kl. 22:16

      Hej Lars
      Jeg er ikke stødt på de problemer, som du nævner. Jeg henter let mine (RAW-)billeder over med mit Connection Kit og kabel til kamera.
      Jeg kan ikke udtale mig om GarageBand.

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

