Forside > IPad, Udstyr > Ikke alle kortlæsere duer til din iPad. Hjælp søges……

Ikke alle kortlæsere duer til din iPad. Hjælp søges……


iPad’ens “Connection Kit” har, som tidligere omtalt, 2 funktioner: Den ene er en SD-kortlæser og den anden er en USB-indgang.

USB-stikket kan smart nok bruges til at forbinde dit kamera, hvis det ikke bruger SD-kort, og den vej igennem overføre dine billeder.

Men hvad gør du, når du ikke lige har dette kabel med, hvor stikket lige passer til dit kamera ? Jamen så tilslutter du da bare en almindelig kortlæser. Eller rettere sagt, det troede jeg. Det har virket fint før med min gamle no-name-kortlæser. Da denne blev lidt mast under ferien, investerede jeg i en ny kortlæser fra Trust, blot for at konstatere følgende:

Jeg må konstatere at nogle kortlæsere ikke kan samarbejde med iPaden. Det viser sig at i forbindelse med softwareopdateringen 4.2, så reducerede Apple den strøm, som bliver sendt ud til kortlæserne, og derved kan mere krævende kortlæsere ikke længere benyttes. Det er klart et minus til Apple.

Når jeg læser rundt her på nettet, så foreslår mange at man anskaffer sig en kortlæser med separat strømforsyning, MEN så forsvinder lige som ideen med at være mobil. Den kortlæser, som jeg leder efter skal kunne bruges ud i marken, på ferien, osv.
Jo, et alternativ er en kortlæser, som kører på batterier. Men her findes vist kun denne ene model fra CyberPower, og den er vist ikke til at opstøve nogen steder længere.
Jeg faldt over en test af en kortlæser, hvor han opdater at det er vigtigt nogle gange at bruge det originale USB kabel, som kommer med kortlæseren, for at det virker.

Test af forskellige kortlæsere:

Nb.: Undersøg selv om kortlæseren læser det memorykort, som du skal have indlæst (xD, CF, MS, osv)

Producent: Trust, model 16451-02 virker ikke!
 Producent: Whitcom, model 1302 virkede (den jeg ødelagde på min ferie)

Producent: Dynex, model DX-CR121 virker heller ikke, iflg. indlæg her på Apples supportsider.

Producent: Kodak, model A250 skulle virke, ligeledes iflg. indlæg her på Apples supportsider. (Ved ikke om den nye model 70-1 model virker).
Jeg kan godt lide denne kompakte model uden kabel. Jeg har skrevet til Kodak Danmark, men da den ikke forhandles i Danmark kan de ikke svare på mit spørgsmål (hmm…god kundeservice!!)

Hjælp søges!!

For at vi ikke alle skal ud og købe kortlæsere, som ikke virker, så opfordrer jeg alle jer, der læser dette indlæg og som har positive og/eller negative erfaringer til at dele dem med os andre i et kommentarfelt. Indsæt gerne producent- og produktnavn, så sætter jeg det ind i teksten her ovenfor.

Skal du kun overføre billeder fra et CF-kort ?

Der findes faktisk en CF-kortlæser, som fungerer på samme måde som Connection kittet. Denne har jeg omtalt tidligere her.

Alternativt forslag: SD til CD-adaptor.

Jeg er faldet over flere indlæg her på nettet, der foreslår at hvis ens kamera udelukkende bruger CF-kort, så kan man købe sig en adaptor, som man kan sætte et SD-kort ind i. Når man skal overføre ens billeder, så tager man SD-kortet ud af adaptoren og sætter det i SD-kortlæseren. Jeg har omtalt denne adaptor her. Personligt er jeg ikke vil med at skulle igennem en måske langsommere adaptor, at jeg ikke kan bruge mine CF-kort.
Og hvad gør de folk, der har xD-kort, MS-kort, osv ?

  1. Brian Hansen
    15. september 2011 kl. 09:40

    Hej
    ipad og kortlæser, jeg har en type 1 kortlæser (usb1), den går super på en ipad, men sandisk usb 2, den vil slet ikke på ipaden. ! jeg har snakket med mange rundt om, og de er lige så forbavset over at man ikke kan tilslutte en usb kortlæser til ipaden, jeg tror mac har lagt noget kode ind, så man ikke kan “udvide hukommelsen via af usb på en måde”

    men nu har jeg købt cf kortlæser fra
    http://store.micgadget.com/card-readers/280-ipad-2-cf-card-camera-connection-kit.html
    den fungere super godt og er lyn hurtig – den har kostet 200 kr. med alt.

    man kan få en anden type, den tager 3 forskellige http://store.micgadget.com/card-readers/276-3-in-1-ipad-2-camera-connection-kit.html

    Hilsen Brian Hansen

  2. 15. september 2011 kl. 10:22

    Hej Brian
    Ja, som jeg skriver, så ændrede Apple strømmen i forbindelse med upgrade 4.2.
    Det er interessante kortlæsere, men de løser ikke muligheden for at indlæse f.ezks. xD eller Memory Sticks, MS Pro, Micro SD, m.fl.

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

