Forside > Causerier, Udstillinger, Gallerier og Konkurrencer > For at blive bedre, skal du udfordre dig selv. Jeg slår et slag for FotoMarathon konkurrencen.

For at blive bedre, skal du udfordre dig selv. Jeg slår et slag for FotoMarathon konkurrencen.


Jeg tror ikke at jeg overrasker nogen, hvis jeg hævder at “øvelse gør mester” også gælder for fotografer.

Derfor sidder du bl.a. og læser denne blog, i håb om at mine skriverier vil kunne bidrage til din viden, og derved gøre dig til en bedre fotograf.

Jeg har flere gange blogget om at man kan lade sig inspirere ved at surfe rundt på forskelige fotosites og se andre fotografers arbejde. Men når det kommer til stykket, så kommer erfaringen først til udtryk, den dag du trykker på afløseren selv.

Jeg har selv været glad for konceptet PaD, som er forkortelsen Picture a Day. Dette går kort ud på at jeg satte mig for at tage (mindst) ét billede om dagen. Jeg havde ikke noget emne, blot skulle jeg “finde en historie”, der betød at jeg gad se på samme billede 3 måneder efter.

I 2008 besluttede jeg mig så for at være med til FotoMarathon konkurrencen. Jeg trængte til at blive udfordret, så jeg valgte 24 timers konkurrencen……Og hold da op en fed oplevelse!!

Lad mig starte med at sige, at det slet ikke var så svært eller nørdet, som jeg havde troet.

Men nu at skulle forholde mig til min by, København, som jeg havde fotograferet 1000 gange, men nu med udgangspunkt i nogle emner, var en fantastisk spændende oplevelse. Jeg skulle nu endevende hele min hjerne og mit kreative sind, for at finde et sted i byen, en kulisse, et motiv, som jeg mente netop ville være min bedste fortolkning af det emne, jeg skulle forholde mig til.

Emnet “Fællesskab” fik mig til at tænke på den kulturfestival, jeg havde læst om ville foregå langs søerne på Nørrebro siden, og her fik jeg dette skønne foto:

 Mit 8. emne var “Synspunkt” og her havde jeg tidligere på dagen set en gruppe Hare Krisna-folk på Strøget, så tilbage til Strøget. Husk at man kæmper mod uret, så det passede med at jeg skulle tilbage til Rådhuspladsen for at modtage de næste 4 emner.

Og blot for at illustrere, hvordan du bruger din by, så var det efterfølgende emne “Slip din stemme løs“. Og her vidste jeg at George Michael endelig gav koncert i Parken. Folk var på vej ind i Parken, så det passede lige med at jeg cyklede ud til Parken og fik disse søde piger til at give mig et bud på George Michaels hit “Fast Love”.

Kort sagt: det er en fantastisk oplevelse at være med i et FotoMarathon!
Glem muligheden for at vinde de fine præmier. Gør, som den deltager, jeg mødte i 2010, som deltog på 12. gang i en alder af 73 år, ganske alene fordi det er en fantastisk måde at bruge sin by på, at udfordre sig selv og ikke mindst blive en bedre fotograf.

Oplevelsen med at skulle forholde mig til et emne – under et tidspres – og derefter finde et “location”, og endelig få billedet i kassen, har hjulpet mig meget sidenhen.

Så dette var en klar opfordring til dig, der vil lade dig udfordre og/eller blive bedre til at deltage i dette års FotoMarathon, som løber af staben lørdag d. 27. og søndag d. 28. august. Husk at du kan deltage i en 12 timers konkurrence.

Læs mere på www.fotomarathon.dk eller klik på bannerreklamen her til højre🙂

Håber vi ses!

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

