Forside > Billedbehandling, Ferietips, Fototeknik > Hvorfor eller rettere hvornår bør du fotografere i RAW

Hvorfor eller rettere hvornår bør du fotografere i RAW


To klassiske spørgsmål, som dukker hurtigt op på mine fotokurser er: hvad er det lige RAW er og hvorfor anbefaler alle dette?

Lad os lige hurtigt kigge på hvad RAW billeder er.

Når vi fotograferer i RAW, så indeholder billedet det maksimale materiale, som kameraets sensor opfanger. JPG-billeder sendes igennem kameraets computer og behandles og komprimeres, så det derved ikke fylder så meget.
Et RAW billede fylder let 3-4 gange mere end JPG billedet.

20110729-181647.jpg

I gamle dage, hvor memorykortene var på 2 GB og kostede en mindre formue, var der kun plads til 140 billeder i RAW, men 600 i JPG. Nu kan dette ikke længere bruges som undskyldning for ikke at skyde i RAW.

Ok, når man kommer hjem med feriebillederne i RAW format, så opstår hurtigt behovet for mere datalagerplads, eksterne harddiske eller NAS. Ja, men også her er prisen faldet betragtelig.

Et tredie kritikpunkt har været at RAW billeder ikke lige kan ses i Stifinderen eller med almindelige billedredigeringsprogrammer. Mht. Microsoft Stifinderen, så skrev jeg om dette tidligere, at dette nu er ‘løst’, og nu findes der mange gratis RAW converter programmer.
Ja, det er irriterende at producenterne ikke har fundet et standardiseret RAW format, for det ville gøre mange ting meget lettere. Men på den anden side, så har de endnu ikke opgivet kampen om at indsamle så mange data som muligt i en rimelig filstørrelse.

Men hvorfor så tage billeder i RAW formatet.

For det første, så har du væsentlige flere data at arbejde med i din efterbehandling. Foretil dig at du har taget et billede på din ferie, og hvor du bagefter kommer frem til at billedet bliver væsentligt bedre, hvis du zoomer ind på det væsentlige, og skæret det andet væk. Zoomer du ind på et RAW foto, så ender du med et godt udsnit, da du har flere data til rådighed. Zoomer du ind på et JPG-foto så har du væsentlig dårligere resultat.

Den væsentligste grund til at fotografere i RAW er at du har mulighed for at redde dårlige billeder, dvs. billeder, der er underbelyste eller hvor hvidbalancen giver forkerte billeder. Det er faktsik muligt at hæve eller sænke lyset i et billede med hele 2 trin, alså f.eks. at have valgt en højere/lavere blænde eller kortere/længere lukketid.
RAW billeder kan ikke gøre uskape billeder skarpe – og så alligevel en smule, idet den store mængde data bedre kan behandles i de programmer, der kan rette på skarpheden.
Billedet herunder kunne jeg rette op, netop fordi det var taget i RAW.

Mange af de situationer, som jeg fotograferer i, har en sådan vigtighed at jeg gerne vil være sikker på at jeg kan beskære/zoome, rette farver og lys bagefter, når jeg sidder ved PC’eren. Nogle gange har jeg fanget et super godt ansigtudstryk, men lyset generelt har været for mørkt. Her retter jeg på værdierne i et lag (altså kun ansigtet) i PhotoShop og billedet fremstår velbelyst.

Men jeg skyder også i JPG.
Dette er især når jeg er på ferie og går en tur igennem byen. Her er tale om snapshots, som jeg ved at jeg ikke gider efterbehandle ud på de sene timer i PhotoShop. Derfor benytter jeg mig af en programmerbar knap på mit kamera, der sidder godt for tommelfingeren. Knappen kan sættes til at styre forskellige funktioner og her sætter jeg den til at skifte mellem JPG og RAW. Når jeg så ser et godt motiv, som jeg fornemmer jeg alligevel gerne vil behandle, så skifter jeg let og hurtigt til RAW.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

