Forside > Magasiner bøger og e-books, Modelfotografering > Review af bog om Glamour fotografering

Review af bog om Glamour fotografering

Med på ferien havde jeg funder nogle bøger om modelfotografering på nettet, dvs. i PDF-format. En af disse bøger er skrevet af Rolando Gomez: Glamour Photography.

Begrebet ‘Glamour fotografering’ dækker iht. Gomez’ egen definition fotografering af kvinder (og mænd) i meget meget lidt eller intet tøj. Han skelner kraftigt mellem nøgen-fotografering (hen i mod Ekstrabladets side 9-pige) og Glamour-fotografering (mere i stil med Playboy).

Rolando Gomez’ bog henvender sig til de fotografer, der gerne vil tjene penge på at tage disse billeder, og der er derfor mange gode fif til, hvordan man får succes indenfor denne stilart. Han lever i dag af sælge disse billeder, han skyder til bl.a. Playboy. Men lige så interessant så tjener han også penge ved fotosessions, hvor hans kunder bestiller ham til at tage private billeder af dem til f.eks. en gave til deres ægtemand/kæreste.
Når jeg bruger lidt tid på at beskrive bogens fokus og forfatterens profession, så skyldes det at nogle af de andre bøger jeg fik læst, indenfor samme tema, adskiller sig her. Men mere om dette ved mine andre reviews.

I bogen gør han meget ud af at lære sine modeller/kunder at kende, om vigtigheden af forberedelse, samt en hel del om hvordan man skaber en god stemning og derved et godt shoot. Han kommer med mange gode fif til hvordan du læser din models grænser og ønsker, bl.a. beder han altid modellen om at vise ham den taske de har pakket med tøj til shootet. Dette sker meget tidligt i shootet, da han mener at han kan udlede mange ting om modellen/kunden på denne måde. Han kommer ind på make-uppen, hvordan håret bør belyses, hvilket tøj, der ‘sælger’ til de forskellige stilarter, m.m.

Se på baggrunden. Resultat af skifte af objektiv

Naturligvis kommer han også ind på en del teknik, herunder valg af objektiv og lyskilder. Han har mange eksempler med simpel lyssætning, hvilket betyder at mange læsere føler at de kan være med her, da det ikke kræver det store professionelle studieudstyr, for at være med. Jeg kunne godt have ønsket mig lidt flere skitser over hans lyssætninger ved hans forskellige og flotte eksempler.

Konklusion:
Det er dog ikke en bog, som jeg føler jeg vil vende tilbage til, altså som et opslagsværk. Han gør meget ud af håndteringen af modellerne og shootet, om mindre om det tekniske.Det er en inspirerende bog, som jeg klart vil anbefale, og ikke kun til dem, der ønsker at begive sig ind i Glamour-genren, men også generelt om modelfotografering og at gøre dette til en levevej.

Og så lige et slag for at læse en e-bog på en iPad. Og dog, for her er ikke tale om en reel e-bog, men om en PDF-fil, som jeg via iTunes hentede ind i iBooks applikationen på min iPad.
Jo, det er noget andet at holde en iPad, når man ligger ved stranden. Man skal passe på varme, sand, vand og når man ligger iPaden fra sig. Og er der behov for at skrue op for lysstyrken, fordi solen gør det svært at læse teksten ved normal lysstyrke, jamen så koster det batteri. Men zoom-muligheden er god, om end lidt besværlig, idet man hele tiden skal flytte og zoome sig rundt på siderne.

Klik på billedet herover, hvor du bl.a. kan hente en gratis version af hans sidste bog “Photographic Therapy”. Du kan også følge hans blog her.

1. 2. september 2011 kl. 06:27

Jeg har købt flere af disse bøger fra Amhearst Media, hvor denne bog også er udgivet. Jeg har også haft kigget på denne bog, men har endnu ikke købt den. Udfra din anmeldelse syntes jeg dog den lyder interessant. Specielt delen med, hvordan man skal arbejde med kunden\modellen, så man ikke overskrider deres grænser, kunne jeg godt tænke mig at læse, selvom det nok kun er en lille del af bogen🙂

1. 3. august 2011 kl. 21:37
  2. 24. november 2011 kl. 22:55

Kom gerne med en kommentar.