Forside > Udstyr, Værktøjer > Fjern metadata på dine billeder inden du uploader dem.

Fjern metadata på dine billeder inden du uploader dem.


Når jeg indlæser mine billeder, så lader ACDSee mig tagge mine  billeder med det samme. Jeg skriver bl.a. en kort beskrivelse om billederne, sætter mig selv som fotograf, tilføjer tags, m.m.

Men disse informationer fylder. Jeg testede lige et “tomt” billede, som fyldte 6.5 Mb. Herefter tilføjede jeg en del metadata og kunne nu konstatere at filen fylder 7.138 Mb.

Så var det tid til at teste EXIF Tag Remover, som lover at reducere ens filer betragteligt. Når alle ens metadata fjernes, så vil andre heller ikke kunne aflæse disse af uploadede billeder. Dette er f.eks. relevant ved upload af billeder til Facebook

Jeg bad programmet om at fjerne alt.

Til min overraskelse blev filen kun reduceret med 8Kb, altså til 7.130 Mb og ikke ned til de oprindelige 6.5 Mb…..ikke videre godt.

Endelig kan man kun konvertere een fil af gangen i den uregistrerede version. Fuld version koster €14.

 

Kategorier:Udstyr, Værktøjer Tags:
  1. 20. juni 2011 kl. 11:36

    Jeg er ikke lige med på, hvorfor det er godt at fjerne Exif data i forhold til Facebook. I mine øjne er det uden betydning, at der Exif data på billederne. Jeg tilføjer så heller aldrig en beskrivelse af mig selv, men blot link til min hjemmeside og hvem så har rettighederne til billederne.

    • 20. juni 2011 kl. 17:52

      Når man fjerner metadata, så fylder filen som regel mindre, når billederne skal uploades. Nogle kameraer indsætter i dag GPS-positionen, hvor billedet er taget. Og endelig er der nogle af os, der tilføjer en masse tags og kommentarer, som jeg gerne vil fjerne, når jeg uploader eller sender billeder til andre.

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

