Forside > IPad, iPad Applikationer > Rediger RAW filer på din iPad med PiRAWnha

Rediger RAW filer på din iPad med PiRAWnha


Jeg har nu testet applikationen PiRAWnha et stykke tid og det er blevet tid til at skrive et review af denne iPad applikation.

Allerede ved opstarten af applikationen støder man på det største problem: Programmet bruger hele iPadens processorkraft, hvilket betyder at alle andre applikationer skal lukkes ned, før man starter programmet op.

Dernæst indlæser programmet ALLE ens RAW filer på iPaden for så at crache, såfremt man har for mange RAW filer😦
Det betyder at programmet var ganske uanvendeligt under min tur til Paris, hvor jeg brugte iPaden som memorybank for alle mine RAW billeder (skyder næsten alt i RAW).

Når man starter applikationen op, får man først dette billede, bemærk “loading RAW images…..”

Men da jeg så havde fået overflyttet de fleste af mine RAW filer, (havde ca. 200 tilbage fra en workshop), så kunne programmet lige netop håndtere at få indlæst alle billederne, hvorefter jeg ud af ganske små thumbnails skulle finde det foto, som jeg ville redigere. Dette holder ikke!

Men herefter åbnes det valgte billede i dette skærmbillede:

Som det fremgår af ovenstående, så kan man nu rette på alt fra EV-værdien, hvidbalancen, osv. Bemærk at billedets exifdata er at aflæse øverst på skærmen. Nedenstående sammensætning af de forskellige menuer giver forhåbentlig en ide om de mangel muligheder, der er bygget ind i denne applikation.

Endelig skal programmets mulighed for at tilføje tags og sætte en rating lige kommenteres. Dine ratings og tags eksporteres til en XML-fil, som kan indlæses i Lightroom eller ACDSee.

Konklusion:

PiRAWnha er ikke en applikation, som jeg ikke ville kunne leve uden. Da jeg udelukkende skyder i RAW, så vil jeg altid slås med opstarten af programmet, og derfor er kr. 59,00 meget for denne app, som jeg sansynligvis ikke kommer til at bruge meget.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 11. maj 2011 kl. 12:03
  2. 3. august 2011 kl. 22:15

Kom gerne med en kommentar.

