Forside > IPad, iPad Applikationer > Kort review på applikationen SortShots til iPad’en

Kort review på applikationen SortShots til iPad’en


Jeg har tidligere testet flere billedfremviser programmer til iPaden, og sammenlignet dem i dette skema.

Sidenhen er nogle af disse applikationer kommet i opdaterede versioner.

Når jeg tester en applikation til at vise og håndtere mine billeder på min iPad, så har jeg følgende overordnede kriterier:

  1. Det skal være muligt at overføre billeder uden om iTunes eller fra standard fotoapplikationen. Enten via ftp eller http-side.
  2. Jeg skal kunne opretter mange mapper og undermapper
  3. Jeg skal let kunne flytte rundt på mine billeder i mellem mapperne
  4. Jeg skal kunne fremvise mine billeder på en storskærm vha. et AV-kabel
  5. Naturligvis slideshow funktionen
  6. Jeg skal kunne zoome ind på billederne, også når de fremvises på en storskærm.

Der er to applikationer som jeg kredser om: den ene er app’en PhotoSort, som stadigvæk er min favorit, fordi den seneste version har fået fremvisermuligheden (pkt. 4+6) og udnytter skærmen helt og godt.

Den anden app er SortShots, som har en masse super fine funktioner, men som falder igennem på 2 væsentlige punkter, som jeg vil komme ind på her.

 1. Location bestemelse kræves. Hvorfor det ??

Når jeg ønsker at importere billeder fra iPadens standard galleri, så får jeg ovenstående meddelelse, som kræver at jeg oplyser hvor i verden jeg sidder. Det har absolut ingen relevans for at overflytte mine billeder til Sortshots, at jeg skal oplyse denne position.
Fidusen er at denne oplysning sælges som bekendt videre til Apple, som bruger det i deres marketing rettet mod undertegnede. Dette er jeg ganske imod at bidrage til. Jeg har tidligere blogget om hvordan denne funktion sniger sig ind i vores programmer. Læs indlægget “Protest mod “location”-funktionen i de forskellige apps til IPhonen ell. iPaden” her.

2. Deres fremviser fejler stort.

Det er vigtigt for mig at kunne fremvise mine billeder bl.a. på mine fotokurser vha. en storskærmsprojektor. Og her virker det som om firmaet bag SortShots slet ikke har testet denne funktion, da de indbyggede den SortShots.

Som det fremgår at billedet herover, så bruger app’en slet ikke hele skærmen (og det er det samme, når jeg tester med en projektor). Skønt billedet vises helt til ramme uden tekster, menuer, o.lign., så kommer dette lidt med på Samsungskærmen lige oppe i toppen af billedet. Desuden skal man acceptere at have skærmen/projektorens blå skærm som ramme.

Når man vil vise et horisontalt billede, som herunder, så kommer fejlen endnu mere tydeligt frem.

Fint tænker jeg, så vender jeg lige iPaden lodret og der hvad der sker…og her oplever man så dette: Det vandrette billede bliver vist lodret!

Folkene bag SortShots bør se at få kigget på dette, for deres app er faktisk ganske god, og havde det ikke været især for disse to fejl), så kunne det blive min favorit.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

