Forside > IPad, iPad Applikationer > Private fotos på din iPad

Private fotos på din iPad


Når man bruger sin iPad til at fremvise sine billeder, så er det vigtigt at man har et godt værktøj til dette.

Jeg bruger applikationen Photo-Sort, som jeg tidligere har omtalt i dette blog indlæg. Med de seneste omdateringer, som jeg vil skrive om en af de nærmeste dage, så er det uden tvivl mit bedste billedviewer program. Derfor lader jeg gerne venner, familie, kunder, kursister bladre rundt i blandt mine mapper og billeder.

Men der er også billeder, som jeg ikke ønsker at alle lige skal have adgang til. Nuvel jeg kan lægge et password ned over hele Photo-Sort, men idet jeg har indtastet det, så har alle adgang til samtlige billeder.

Derfor har jeg ledt et stykke tid efter en gratis applikation, der kan håndtere mine private fotos. Et meget væsentligt kriterie for mig er at billderne skal kunne hentes ind i applikationen uden om iTunes, gerne vha. WiFi-forbindelse og Stifinderen på min PC.

Jeg har netop testet applikationen “Private Photos” til iPad’en (klik på logo for at komme til app’en i iTunes).

Applikationen’s gratis udgave har en begrænsning på 100 billeder. Den “store” udgave koster kr. 6,- og for dette får du kun mulighed for at gemme mere end de 100 billeder.

Applikationen gør det den er designet til. Den gemmer dine private fotos bag et password. Og herefter tilbyder den de basale ting, så som:

  • at zoome ind på billederne
  • at swipe fra billed til billede
  • at slette billederne på din iPad
  • at oprette undermapper (oprettes kun i PC-interfacet)
  • slideshows, hvor du selv sætter tiden fra 2 – 20 sekunder) og med forskellige overgange, repeat- og shuffle-funktioner
  • overfører jpg, bmp og png-filer

Men der er mange ting du ikke kan, som f.eks.

  • at importere billeder fra iPadens standard applikation
  • projektere billederne vha. en projektor
  • at kopier og flytte billederne på iPaden
  • oprette undermapper på iPaden.
  • omdøbe mapperne på PC’en eller iPaden
  • eksportere billeder tilbage til PC’en*

* ønsker du at kopiere et foto fra applikationen på din iPad tilbage på din PC, så skal du klikke på filen i Stifinderen på PC’en. Herved vises billedet i sin fulde størrelse i browseren og du kan nu højreklikke og vælge “gem som”. Ikke super smart.

Man overfører billeder ved at indtaste den IP-adresse i en browser, som applikationen viser dig. Det kræver at iPaden og den PC, som du vil benytte er på samme WiFi-netværk. Herefter åbnes dette vindue i din browser:

Øverst oppe klikker du på knappen, der lader dig vælge op til flere billeder af gangen, hvorefter de kopieres ind i den mappe, som du står i. Bemærk at du ikke kan flytte rundt på billederne i browseren. Du skal altså stå i den mappe, som du vil hente billedet ind i.

Bemærk at hvis du vælger at teste gratis versionen først og derefter opgraderer til den fulde version, så er der tale om en ny applikation, og du skal derfor overføre alle dine billeder på ny fra din PC og til din iPad.

Læs også min gennemgang af forskellige billedapplikationer til din iPad her.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

