Forside > Causerier > Pressebilleder, et område hvor adrenalinet suser.

Pressebilleder, et område hvor adrenalinet suser.


At fotografere pressebilleder er et område, som jeg har beskæftiget mig en lille smule med. Faktisk blev jeg fascineret af denne stil, da jeg ganske utilsigtet endte midt i krigszonen under “Perle”-demonstrationen i 2009. (Læs mere om at være i krigszonen her.)

Jeg ser flere og flere amatør-fotografer ved demonstrationer i dag, og jeg tror at det eller andet sted er håbet om at være til stede, når stemningen pludselig koger over. Jeg husker en novelle gennemgang tilbage i 9. klasse, hvor vi debatterede hvorfor folk finder trapez-kunst så fascinerende: et eller andet sted langt inde, så vil vi gerne være tilstede, når de falder ned.

For et par uger siden deltog jeg i en demonstration på Rådhuspladsen til støtte for demokrati-bevægelserne, der strømmer igennem Nordafrika og Mellemøsten.

På scenen var bl.a. nogle unge studerende, som havde været med på Tahrir pladsen i Cairo. Det spændende i denne sammenhæng, synes jeg var, da venstre politikeren Søren Pind, trådte op på scenen og talte om demokrati og ytringsfrihed. Dette var få dage efter at var tiltrådt som politiker, og havde ytret sig om “assimilering”. Man fornemmede klart deltagernes mishag med Søren Pind og hans tale, og jeg bemærkede at politiet var kommet ud af deres mandskabsvogne.

Her var det at flere og flere fotografer dukkede op. Alle stod spændte og ventede på at et eller andet skulle ske. Da Søren Pind forlod talerstolen, trak politiet sig tilbage og faktisk kørte de væk fra pladsen.

Demonstrationen forløb fredeligt, og der var bl.a. en skøn optræden af en gruppe tunesere, der sang deres nationalsang. Da de 8 studerende fra Cairo trådte op på scenen, holdt en af kvinderne (hende her over) en fantastisk tale, der skildrede deres oplevelser og kamp for frihed og demokrati på Tahrir pladsen.

Men næste dag kunne jeg kun se billeder i Politiken af den fyr, der havde stået og råbt af Søren Pind.

Tankevækkende….

 

Men faktisk var dette indlæg blot en optakt til et par links til jer fotografer, som har lyst til at give jer i kast med pressefotografering.

Politiets kalender over begivenheder i København

Organisationen Modkraft


Kategorier:Causerier Tags:
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 28. april 2011 kl. 21:19

Kom gerne med en kommentar.

