Forside > IPad, iPad Applikationer > Mine favorit fotorelaterede app’s til iPad’en

Mine favorit fotorelaterede app’s til iPad’en


Der er mange, der skriver til mig og spørger mig hvilke foto-relaterede applikationer, som jeg kan anbefale. Så her kommer en gennemgang af mine applikationer:

Jeg har samlet alle mine fotorelaterede applikationer på een side. Jeg har så samlet værktøjerne i nogle mapper.

Den vigtigste applikation ligger på min bundlinie (3. fra højre): applikationen Photo-Sort. Programmet er, efter en gennemgang af diverse lignende  app’s, klart det bedste til at holde styr på mine billeder. Jeg har skrevet et længere review på denne app her. Se også mit review på andre app’s til at vise billeder med her.

En anden vigtig applikation er Dropbox, som jeg har anbefalet på det varmeste her. Denne applikation ligger ikke blandt mine fotorelaterede app’s, da den bruges til ganske mange andre ting i min dagligdag.

Men tager vi mine app’s fra ventre mod højre og starter øverst oppe, så er det applikationen PhotoPad, som jeg bruger til at lave det meste billedbehandling med.
Jeg kommer tilbage til indholdet af mapperne.
Standard applikationen Photos kommer man ikke uden om, da billeder gemmes her for at bliver hentet ind i andre programmer. App’en bliver en slags “mellemstation”.
Programmet  Holographium bruges til at tegne med lys, se artiklen her.
R_Camera bruges til at overføre billeder fra min iPhone til min iPad.
GooTasks bruger jeg til at oprette huskelister til de forskellige fotorelaterede ting, som jeg går og laver. Gootasks synkroniseres med min Gmail-konto.
dSLR kit FD er en samling af gode råd og små værktøjer. App’en er reelt til iPhonen. God at kigge igennem fra tid til anden.
Nikon L&E er ligeledes en samling af gode råd fra Nikon, som også er lavet til iPhonen.
PhotoRecipes en en samling af videoer, hvor fotografen Scott Kelby forklarer forskellige måder at arbejde med lyset ved modelfotografering. Her er mange gode råd og absolut pengene værd.
PhotographerContractMaker er en applikation, som jeg bruger til at have styr på mine modelkontrakter. Se artiklen her.

Applikationen Retouch bruger jeg til at retouchere i mine billeder. Applikationen er let at arbejde med og gør sit arbejde ganske godt. Læs mere her.
Paint it! Show er en sjov applikation fra Corel, der tager et af dine billeder og ændrer det til et af de predefinerede muligheder, så som blyanttegning. Det er sjovt at se hvordan applikationen arbejder sig frem mod billedet. Jeg laver et indlæg om denne app, en af de nærmeste dage.
Photonasis HD er en samling af masse filtre, til at skabe forskellige effekter på dit billede.
Applikationen Me & I bruges mest for sjov, bl.a. til at vise at ansigter ikke er symmetriske.
Makeover er en spændende applikation, der gør det muligt at ændre på næsen, læberne , øjnene og ansigtsformen på et portrætbillede.
CameraFlash ændrer hurtigt et mørkt billede til et lysere. Her er også forkellige filtre.
Live FX Lite er en samling af filtre og effekter. Her er også mulighed for at sætte tekster ind over dine billeder.
Coloreffect bruger jeg, når jeg vil ændre et foto til sort/hvid, men beholde eet objekt i farver (se artikel her).
Photogene og PS Express er to gode redigeringsværktøjer med en masse funktioner. Det er ofte disse to app’s jeg benytter, når PhotoPad ikke kan løse opgaven.
Impression er et genialt lille værktøj til at indsætte vandmærker/copyright hen over dit billede.

Applikationen ExpositorLite er en iPhone applikation, der kommer med råd vedr. valg af bl.a. blænde, ISO, ved forskellige lysforhold.
PhotoCalc indeholder også nogle gode værktøjer, bl.a. en DoF-beregner og Flash-beregner. Har desuden et godt lille værktøj til at oplyse mig om den gyldne time (altså solopgang og solnedgang).
ColorMosaic indeholder forskellige farvekort, bl.a. gråkort, som jeg benytter til at stille hvidbalancen.  DGK Grey Kard indeholder kun gråkort, samt sort og hvid, men indeholder også en vejledning i brugen af gråkort.
Golden Lite viser også den “gyldne time” rundt omkring i verdenen, kommer især i brug, når jeg planlægger rejser.
Strobox bruger jeg til at tegne en opsætning, se artiklen her.
ID Portrait er en applikation, der skulle hjælpe med at definere “pasfotos”. App’en crasher, men jeg beholder den, for at se om programmørerne får rettet fejlen i nærmeste fremtid.
Endelig GrayCard, som giver mulighed for vælge forskellige “gråkort” afhængig af hvilke lysforhold man fotograferer under.

Endelig så har jeg mit favorit fotomagasin “Digital Photographer” liggende på min første skærm, da jeg herved hele tiden får læst de mange gode artikler i dette blad og ikke glemmer det. Læs indlægget her om dette blad.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 22. juli 2011 kl. 07:03

Kom gerne med en kommentar.

