Forside > Billedbehandling, IPad, iPad Applikationer > Selective Desaturation – en guide, også til iPaden – del 1

Selective Desaturation – en guide, også til iPaden – del 1


Kasper skrev til mig og spurgte om jeg kunne skrive lidt om funktionen “selective desaturation”.

Som du kan se af ovenstående foto, så går denne disciplin ud på at man fremhæver en del af motivet i farver, mens resten er sort/hvid.
Det giver nogle fede effekter, og er faktisk ikke svært. Men det forudsætter at du benytter dig af værktøjer, der kan hjælpe dig med dette.
Jeg vil først komme ind på den traditionelle måde udført på en PC og senere i denne artikel, hvordan man kan gøre dette på en iPad (del 2) (som Kasper spurgte ind til).

På PC’en:
Jeg har lavet mine billeder ved brug af funktionen “layers” i Photoshop.
Først opretter jeg en kopi af billedet som et seperat lag. Dette lag konvertereer jeg til sort/hvid, i de nyancer som jeg gerne vil have til det færdige resultat. Nogle gange får billedet en smule (Gaussian) blur.


Herefter tager jeg en ny kopi af originalbilledet og har dette som øverste lag. Med en blanding af at markere det jeg vil fremhæve og viskelædderet, så ender jeg med den del at motivet, som jeg ønsker at have i farver. Bemærk at du skal sikre dig atbruge bløde overgange i dine kanter. Laget bliver måske rettet til i farverne og nu begynder det ønskede billede at vise sig.
Så er det blot at gemme filen i Photoshop formatet (hvis du skulle ønske at korrigere det senere) og derefter merge lagene sammen og gemme det som det færdige resultat i f.eks. jpg.

Jeg fandt et par Youtube-klip. Her er et, der viser teknikken:

 

Endelig vil jeg henvise til Rick Brickers side på Pbase. Rick laver nogle fantastiske billeder på denne måde og meget inspirerende, hvis du vil forsøge dig med denne slags billeder.

 

Kom gerne med en kommentar.

