Forside > IPad, iPad Applikationer > Protest mod “location”-funktionen i de forskellige apps til IPhonen ell. iPaden.

Protest mod “location”-funktionen i de forskellige apps til IPhonen ell. iPaden.


Flere og flere applikationer til iPhonen og iPaden kræver at få oplyst brugerens geografiske position, for at kunne benytte applikationen.
Det siger sig selv at funktionen giver mening, hvis jeg skal findes den nærmeste pengeautomat eller vej til mit bestemmelsessted.
Men flere og flere applikationer kræver nu også denne oplysning uden at der er behov for denne information til selve applikationen.
Jeg læste for noget tid siden at flere og flere applikationer indsamler informationer fra iPaden/iPhonen, herunder den geografiske placering, og sender disse informationer videre til Apple, som derved kan bruge disse informationer i deres marketing.
Jeg er personligt imod at skulle være tvunget til at afgive disse informationer, og siger derfor konsekvent nej til at lade applikationen registrere min placering.

Derfor irriterer det mig meget, når en applikation, som jeg har betalt for, i den nyelige opdatering, tilføjer denne funktion. Og hvad værre er, så kan dette ikke omgås. Programmet “sortshots” lader mig kun importere billeder, hvis jeg accepterer at aflevere disse oplysninger til Apple.

Derfor denne protest. Da jeg købte denne app, var dette ikke en af funktionerne, hvorfor jeg mener at det reelt er ulovligt at tilføre en funktion, som jeg ikke kan frasige mig.
Jeg vil fremover være meget opmærksom på applikationer, som får tilføjet denne funktion, og opfordrer andre til ligeledes at tage afstand fra disse applikantioner.

Kategorier:IPad, iPad Applikationer Tags:
  1. 1. februar 2011 kl. 16:41

    Nu har jeg godt nok ikke nogen iPhone, men jeg har da overvejet at købe en. Men det vil bestemt også være en ting, som jeg ville være imod. Jeg har også allerede fjernet mulighed for på Facebook, at andre kan registrere mig på Places🙂

  1. 20. april 2011 kl. 11:51

Kom gerne med en kommentar.

