Forside > IPad, iPad Applikationer, Udstyr > Review på Apples Compostite AV Cable til iPaden

Review på Apples Compostite AV Cable til iPaden


Så blev det tid til at teste dette kabel, som skulle gøre det muligt for mig vise mine billeder og præsentationer på en storskærm vha. en projektor.

Og lad mig gå direkte til konklusionen: MEGA SKUFFELSE!  Her er absolut tale om et område hvor iPaden og Apple skuffer mig.

Lad mig forklare:

Første skal det være på sin plads at skrive at kablet faktisk virker efter hensigten, om end med meget store begrænsninger. Det viste sig hurtigt at det kun er ganske få applikationer, der virker på denne måde. Det vil sige at den mulighed man har på en laptop (både PC og Mac) til at få vist sit skærmbillede vha. en projektør ikke virker her, hvorved iPaden ikke vil virke for undertegnede i mit daglige virke. Er man sælger, underviser, foredragsholder, mv. så får man ikke den føromtalte funktion på iPaden, og man må hente sin laptop op af tasken.

Jeg skal efterfølgende gennemgå nogle af de programmer, som virker. Men jeg vil også komme ind på de programmer, hvor “projektor” muligheden ikke er mulig.
Jeg har testet både på en fladskærm og ved hjælp af en projektor. Jeg vil i det efterfølgende omtale mine tests set i forhold til om der bliver sendt et signal fra iPaden og ud til projektoren.

Jeg satte min projektor op og tilsluttede kablet. Derefter blev kablet tilsluttet min iPad. Jeg havde sikret mig at det var det nye Composite AV kabel, og ikke det gamle, da det gamle kabel. i flg. sælgeren hos Humac, ikke var opdateret til iPaden. (Hmm…endnu et område, hvor Apple scorer kassen. Et kabel burde vel være et kabel!)

Jeg var forberedt på at jeg sikkert ikke ville få iPadens “skrivebord” at se på projektoren, så jeg gik straks ind i standardapplikationen “Photos” (leveret med iPaden) for at se om jeg kunne få vist mine billeder på projektøren. Nej, det kan man ikke. Og så alligevel, vel og mærket kun hvis du kører et slideshow. Men her ville jeg jo gerne kunne vælge imellem mine mapper og viser mine billeder frem, i den rækkefølge, som jeg foretrækker. Jeg ville også gerne have mulighed for at zoome ind på et billede, men heller ikke dette er muligt.
Forestil dig at du har hentet skiferiens billeder ind vha. Connection kittet, og nu vil du gerne vise vennerne dagens billeder på hotelværelsets fladskærm. Du tilslutter kablerne og kan nu kun se billederne ved at køre dem som et slideshow. Du kan ikke stoppe op, ikke zoome, ikke gå tilbage……Det holder ikke.
Jeg må konkludere at jeg ikke kan få vist mine billeder, som jeg vil, med Apples egen foto-applikation.

Men kan jeg så få vist et regneark på storskærmen vha. Apples applikation “Numbers”?
Hvem har ikke siddet til et møde og skulle vise sine grafer og tal fra Microsoft Excel for de andre mødedeltagere? Fint tænkte jeg, dette må da virke. Her er tale om et af Apples egne applikationer, som man køber for kr. 59,-. efter at have prøvet alle funktioner, herunder fuldskærms visning af mine regneark, måtte jeg konkludere at denne applikation heller ikke lader sig vise på storskærmen.
Helt sammen erfaring gjorde jeg med Apple applikationen “Pages”, som er Apples tekstbehandlingsapplikation og som ligeledes koster kr. 59. Heller ikke mine tekstbehandlingsdokumenter kan jeg vise. Meget skuffende.

Tilgengæld så regnede jeg bestemt med at Apple applikationen “Keynote”, som er iPadens svar på Powerpoint ville virke. Og her blev jeg bestemt ikke skuffet. Så snart man afspiller sin præsentation, så vises billedet på projektoren. Og her dukker der pludselig nye funktioner op i Keynote, der f.eks. betyder at jeg kan have et billede på projektoren og det efterfølgende på min iPad. Jeg kan også få vist mine noter. En lille sjov funktion er at hvis du presser din finger mod iPadens skærm, så vises dette som en rød “laserprik” på projektoren. (Jeg skal lige for en god ordens skyld sige her at Keynote ikke kan afspille mange af de ikke-advancerede animationer jeg har lavet i Powerpoint).
Applikationen “Present Pad” som er et genialt lille program til at vise sine PDF’ede-præsentationer på Ipaden kan heller ikke vise præsentationen på projektoren.

Følgende standard applikationer ville heller ikke lade sig projektere op på skærmen: Safari, Mail, Calendar, Contacts og iPod.
Jeg testede også lige følgende applikationer: “iBrainstorm“, “Adobe Ideas“, “PS Express” og “Draw Free“, som heller ikke sendte et billed op på projektoren.

Så kom turen til at checke mine film. Jeg har nogle foto-relaterede klip, som jeg har hentet fra Youtube og nogle film som jeg selv har optaget (og her tænker jeg på de fotografer, der kan video-optage med deres DSLR-kameraer). Standardprogrammet “Videos” viser fint mine film, men da jeg ikke har downloadede film f.eks. købt via iTunes, kunne jeg ikke teste om de kunne vises. Programmet “VLC” kan ikke vise mine film på projektoren.
Applikationen “YouTube” vil sjovt nok gerne vise Youtube-klip på skærmen:

Billed-fremvisnings applikationerne, hvad så med dem?

Men nu er dette jo en fotorelateret iPad-blog, så min gennemgang skal ende med andre applikationer, der bruges til at vise billeder med, og lad mig lægge ud med applikationen “Photo-Sort“, som er min favorit billed-applikation. Desværre.
Jeg havde følgende applikationer liggende på min iPad, som kan bruges til at holde styr på mine billeder, samt vise dem: “Pholio”, “Photo Frame”, “PSP HD”. Ingen af dem kunne vise billeder på projektoren.

Har du en MobileMe-konto (brugte jeg tidligere til at synkronisere kalender og kontakter imellem min iPad, iPhone og Outlook på min laptop), så får du også adgang til en Gallery-konto, hvor du kan have dine billeder. For at kunne få tilgang til dette galleri, så bruger jeg Apple applikationen “Gallery“. Men nok en gang må jeg konstatere at Apples egne applikationer ikke viser billederne ud på projektoren.

Jeg benytter også en applikation til at følge med på Flickr. Applikationen “FlickrStackr” fremviser flot billederne på projektoren, imens nedenstående vises på iPaden. Se det er jo sådan jeg mener at Apple burde have lavet deres applikationer.

Applikationen “PhotoBox” virker!

Den eneste applikation, som jeg har på min iPad, og som faktisk er designet til at vise billeder på en projektor, en applikationen “Photobox“.  Her er endelig en applikation, der gør det jeg havde forventet at Apples applikationer burde gøre. Applikationen arbejder med de mapper, som ligger i standard applikationen “Photos“. Du kan nu browse igennem disse mapper og når du udvælger et billede, så vises det på projektoren. Endda så smart at baggrunden er sort, hvis billedet ikke fylder skærmbilledet helt ud. Jeg har tidligere blogget om denne applikation (link) fordi applikationen også kan vise histogrammet, samt markere de steder der er brændt ud (hvide) eller som er blevet for mørke. Men ingen af disse tre funktioner vises på skærmen, desværre. Det kunne have været et godt værktøj til mine fotokurser.
En lækker lille detalje er dog at zoomer du ind på din iPad, så zoomes der også ind på projektorens billede.

Om selve kablet

Endelig også lige et par kommentarer til selve kablet. Kablets længde er 175 cm. I den ene ende sidder stikket til iPaden og i den anden ende composit-stikkene (gul, rød og hvid), samt USB-stikket. USB-stikket virker, som lovet, som oplader, og sidder i den rette ende af kablet, altså tæt på projektoren og sikkert den stikdåse, som også leverer strøm til projektoren. Herved har man godt 1½ meter kabel ud til iPaden. Jeg kunne forestille mig at man kan forlænge kablet med f.eks. et “Dock Extender kabel”.

Hvis din Powerpoint/Keynote-præsentation indeholder lydeffekter eller videoklip, så skal du tilslutte en højtaler til iPadens jackstik, hvis ikke du kan bruge composite-stikkene (rød og hvid).

Konklusion

Som jeg indledte med, så skuffer Apple mig, idet jeg må konstatere at jeg ikke kan bruge iPaden fuldt ud, som en erstatning for min laptop, når jeg holder mine foredrag eller er ude til møder (med fx. regnearks grafer, der skal vises). At Apple har begrænset deres egne applikationer, så som “Numbers” er stærkt utilfredsstillende. At så mange af de andre applikationer heller ikke kan sende ud til projektoren gør mig blot mere irriteret på Apple. For det er Apple, der vælger at begrænse hvad der kan vises fra iPaden. Nuvel tænker du, der er vel programmørerne af de forskellige apps, men her må jeg svare, at på en Windows PC er det standard at du kan sende skærmbilledet ud til fx. en projektor uanset hvilket program du er inde i.

At standard applikationen “Photos” virker så amatøragtigt lavet, (jf. min kritik i blogindlæget om “Photo-Sort”), til iPaden, som netop skulle være en lækkert redskab til at vise sine billeder på, forstår jeg simpelthen ikke.

Apple: det er en om’er!
Ps.: Vi testede også lige kablet på en iPhone 4 og mødte samme problemer.

Læs review på Connector-to-VGA adapteren her.


  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

