Forside > IPad, Udstyr > Vis iPadens billeder på en storskærm med Connector-to-VGA adapteren.

Vis iPadens billeder på en storskærm med Connector-to-VGA adapteren.


Forleden bloggede jeg om et kabel til min iPad (link), som ville betyde at jeg ville kunne forbinde min iPad med en projektor eller en anden skærm. Jeg ville gerne kunne bruge min iPad til at vise mine billeder, powerpoints og film ved nogle af mine kurser eller foredrag, nu jeg har skippet min laptop.

Desværre duede det lånte composite-kabel ikke og jeg valgte at teste det originale “Connection-to-VGA” kabel fra Apple.

Hos epplehuset var kablet imidlertid udsolgt, så jeg satte mig ind på en cafe for at bestille det via nettet.
Jeg sad lidt og kiggede på ovenstående billede og blev irriteret over at det ikke var muligt at oplade iPaden imens dette kabel blev benyttet. Dette var en lille funktion, som havde fanget mig ved det det composite-kabel, som jeg skulle teste for Coolpriser.dk.
Jeg surfede lidt rundt og læste forskellige reviews på dette kabel. Her er en lille opsummering:

  • Kun applikationer, der er skrevet til at vise dine billeder, film og dokumenter på en ekstern skærm, kan sende dette ud igennem dette kabel.
  • iPadens app “Keynote” en pendant til Powerpoint sender signalet op på storskærmen, og hvis du trykker på iPadens skærm, så vises dette tryk som en rød “laserprik” på den anden skærm (smart detalje)
  • Keynote sender ud i opløsningen 1024×768.
  • Kablet overfører ikke lyd, så skal du vise en film, så skal du enten bruge iPadens højtaler eller tilslutte en højtaler gennem jackstikket.
  • Film, der er købt igennem iTunes kan ikke vises igennem dette kabel, da Apple har sat lås ind her (“Fairplay”). Dette er der stor utilfredshed med i diverse blogs og fora.
  • Film man selv har konverteret og lagt ind på iPaden kan dog vises i fuld kvalitet
  • Kablet er ganske kort, så der kan være behov for et VGA-forlængerkabel. Og nogle af disse forlængerkabler (ikke produceret af Apple) virker ikke.
  • Den ende af kablet, der skal ind i iPaden er så stor at man skal have iPaden ud af sit beskyttelsescover.
  • Prisen i DK er kr. 219,-

Når jeg sammenfatter de artikler jeg har læst, så anbefaler man mig klart til IKKE at købe dette kabel, men at købe Apples Composite AV Cable MC748Z kabel i stedet for (kr. 299).

Med dette kabel får du mulighed for at oplade din iPad undervejs og lyden kan også overføres, men man må så leve med at billedkvaliteten ikke bliver nær så god.

Konklusion: Jeg skal ikke have dette “iPad Dock Connector to VGA Adapter”. Nu har jeg bestilt dette Composite Cabel og lover et review snarest🙂

Kom gerne med en kommentar.

