Forside > IPad > Brug en anden billedviewer på din iPad end standard vieweren

Brug en anden billedviewer på din iPad end standard vieweren


Update 15.11.2011: Nedenstående app er stadigvæk en god app, men ikke længere min favorit til denne opgave. Læs mit review på en app, der er meget bedre her.

—o—

Jeg har prøvet frem og tilbage for at finde et godt arbejdsflow mht. at have mine billeder med på min iPad, og efter flere måneders prøven frem og tilbage, tror jeg at jeg er kommet frem til et fornuftigt flow, som jeg vil dele med jer.

For det første så irriterer det mig at standardapplikationen “Photos” er så begrænset i sine muligheder:

  1. det er ikke muligt at have undermapper for derved at systematisere sine billeder
  2. ens mapper skal oprettes igennem iTunes og alle billederne skal til enhver tid ligge i disse mapper.
  3. man kan ikke flytte eller kopiere sine billeder imellem mapperne direkte på iPaden
  4. man kan ikke slette billeder i mapperne på iPaden
  5. og mange flere irritations momenter……

Punkt 2 irriterer mig meget. Jeg har mine billeder liggende på en server i forskellige mapper. Når jeg nu ønsker at oprette en mappe udelukkende med f.eks. de portrætbilleder jeg har skudt, så skal jeg kopiere alle relevante billeder til een mappe, som skal ligge på samme PC, som iTunes ligger på. Flytter jeg rundt i disse mapper, så ændres dette ved efterfølgende synkronisering.
Da jeg oftest fotograferer i RAW (som fylder), så vælger jeg at konvertere filerne og rezise billedernes størrelse. Dette flow betyder at jeg kommer til at ligge inde med dubletter.

Jeg har testet en del billedviewere nu, og synes klart at programmet Photo-Sort er det bedste program. Programmet ligger også blandt Top 10 fotoapplikationer og koster kun kr. 12 (hvilket er givet meget godt ud!). Klik på billedet herunder for at komme til applikationen i iTunes. Bemærk at denne applikation også findes til iPhonen

Programmet har følgende funktioner:

  • nem import/eksport til og fra en hvilken som helt PC. Du arbejder i Stifinder.
  • billeder og film håndteres (formaterne: jpg, jpeg, gif, tiff, tif, png, bmp, bmpf, ico, cur, xbm, mov, mp4, mpv, 3gp)
  • oprette mapper og undermapper
  • flyt, slet og kopier hele mapper
  • sæt password på hele applikationen
  • importere billeder og film fra iPadens standard foto applikation: “Photos”
  • alle importerede billeder fra standard applikationen omdøbes automatisk til mappens navn og med løbende nummer (irriterende funktion). Kan dog omdøbes manuelt.
  • slet, klip, kopier og indsæt billederne og videoerne imellem dine mapper
  • flip og/eller roter billederne
  • kopier billederne til clipboardet
  • upload billeder og videoer til “Saved photos” i standard foto programmet (når de skal håndteres af andre applikationer)
  • email videoer og billeder (via iPadens eget mailprogram)
  • upload billeder til den Facebook konto
  • få et flot overblik over alle billederne i en mappe
  • få billederne vist i et slideshow (ikke så mange muligheder som standard programmet)

Billedet herunder viser den del af programmet, hvor man kopierer, flytter, sletter, mv.:

Når jeg skal overføre billeder til iPaden, så sker det via et WiFi-netværk. Man åbner overførslen der overfører vha. FTP. Applikationen oplyser hvilken ftp-adresse, du skal taste ind i Windows Stifinder (Kender ikke pendanten på en Mac). Du kan nu sidder og flytte rundt, slette og kopiere billederne, som du har på din iPad under denne applikation. Ganske let og effektivt.

Når jeg har siddet og arbejdet med en serie billeder, som jeg gerne vil have en kopi ned på min iPad, så bruger jeg en predefineret funktion i Lightroom eller ACDSee, der resizer billederne til størrelsen 1024×768 og gemmer dem i en mappe på PC’ens skrivebord. Denne mappe kopierer jeg derefter ind i Photo-Sort. Derefter sletter jeg denne temporære mappe og voila mine billeder ligger nu på iPaden.

Af problemer jeg er stødt på, kan nævnes at jeg skal flytte et billede her fra Photo-Sort ud til standard vieweren for at kopiere der over i mine Dropbox og vice versa. Man kan ikke sætte musik til et slideshow.

På min PC har jeg en mappe jeg kalder “Overfør til iPad”, som ligger under mappen “Billeder”. Her gemmer jeg de billeder, som jeg finder i min hverdag og som jeg gerne vil have med på min iPad. Det kan være billeder, som jeg er blevet inspireret af, sjove billeder, billeder jeg skal bruge til at blogge med på iPaden; altså billeder som ikke skal ligge længe på min iPad eller som skal flyttes til relevante mapper i Photo-Sort.
Jeg tagger mine billeder, som skal over på iPaden, i mit redigeringsprogram.
Jeg bruger også standard programmet, da billeder som jeg importerer vha. Connection Kittet bliver lagt i mappen “All imported”.
Det er også fra standardprogrammet at både Lightroom C3 og ACDSee Pro3 tilbyder at importere mine billeder fra.

Læs også min sammenligning af forskellige “billedvisnings-applikationer” her.

Kom gerne med en kommentar.

