Hjem > IPad, Udstyr > Connection kit til iPad’en – helt nye muligheder (review)

Connection kit til iPad’en – helt nye muligheder (review)

Læs andre artikler om dette connection kit her. Der sker hele tiden nyt, senest i forbindelse med software update 4.2.

—o—-


iPad’en kommer ikke med andre porte end det klassiske iPhone/iPod og nu iPad stik. Her har Apple været geniale og sørget for et mer-salg, såfremt man ønsker at forbinde f.eks. et USB-stik til sin iPad.
Jeg fandt dette sæt på eBay til det halve af, hvad de danske iPad-webbutikker skal have for det.

Her er hvad Apple selv skriver om dette kit:
” With the iPad Camera Connection Kit, it’s incredibly easy to download photos from your digital camera to your iPad so you can view them on the gorgeous iPad display and share them with family and friends.
The kit includes two connectors, each with a different interface:
- The Camera Connector features a USB interface. Just plug it into the dock connector port on your iPad, then attach your digital camera or iPhone using a USB cable (not included). iPhone 3G is not supported.
- Use the SD Card Reader to import photos directly from your camera’s SD card. Connect it to your iPad, then insert your digital camera’s SD card into the slot.
After you make the connection, your iPad automatically opens the Photos app, which lets you choose which pictures to import, then organizes the selected photos into albums. When you sync iPad to your PC or Mac, the photos on your iPad are added to your computer’s photo library.
iPad and the Camera Connection Kit support standard photo formats, including JPEG and RAW.”

Nuvel dette må testes…..

Den ene af de to adaptorer gør det muligt at indsætte et SD-kort. Det andet et USB-stik.

Generelt for begge:

  • man skal have sit hardcover af, for at stikkene kan sidde i iPad’en
  • man skal passe på at man ikke kommer til at bøje/ødelægge stikkene/iPad’en når det sidder sammen.

Om SD-kort-læseren (til højre på billedet)

  • Jeg bruger ikke selv SD-kort, så jeg har ikke kunne teste om de forskellige typer SD-kort kan indlæses med denne enhed.
  • Jeg lånte et SD-kort fra et Sony kamera og et Canon kamera. Her blev billederne fint læst ind (jeg kommer tilbage til hvordan indlæsningen fungerer)
  • kreativ som jeg jo er, så tænkte jeg, at et SD-kort kunne bruges som udvidet memorybank, for andet end SD-kort der kommer direkte fra et kamera. Men nej. Her har Apple sikret sig at man ikke kan overføre fra et hvilket som helst SD-kort til iPad’en. Det ville ellers være smart, når nu den musik min bilradio skal afspille fra et memorykort, ville kunne afspilles via min iPad. Eller at jeg hurtigt kunne tage en fil fra en laptop (som idag ofte har indbygget SD-kort læser) og overføre filen til iPad’en. Men dette er ikke muligt.
  • Ved hjælp af et memorykort taget fra dette Sonykamera, så overførte jeg gennem en kortlæser forskellige billedfiler til kortet, for at se om de kunne indlæses. Det gik faktisk overraskende godt: iPad’en indlæste filerne af følgende format: PNG, TIF (57Mb!), Canon RAW, Nikon RAW, Olympus RAW, GIF, BMP og naturligvis JPG. iPad’en ville dog ikke indlæse en PSD-fil (PhotoShop).
  • Meget interessant var det at konstatere at også PDF-filer indlæses, dog ikke Word, Excel Powerpoint filer.
  • Mini-konklusion: man skal blot benyttet et kameraformatteret SD-kort imellem sin PC og iPad’en til at overføre filer.

Om USB-stikket (til venstre i billedet)

  • Fint tænkte jeg, når jeg ikke kan overføre filer (ikke billeder) vha. SD-kortet, så kan jeg vel bruge en USB-memorystick. Men nej, også her har Apple sikret sig mod at man udvider kapaciteten. Det ville da ellers være smart, hvia man kun investerede i den lille iPad med 16 Gb, og så lige kunne sætte en mini-harddisk på 300 Gb eller blot et memorystick på 16Gb i iPad’en. Billedet herunder viser den meddelelse, der fremkommer, når man sætter et USB-stick eller et ikke kameraformateret SD-kort til.
    Apple oplyser dog at hvis man har en Mini-harddisk eller USB-stick, der ikke skal have strøm fra iPad’en for at virke, så skulle det fungere.
  • Reelt er USB-stikket til at indsætte et kabel imellem kamera og iPad’en. Og dette virker. Mit kamera opdager selv at det nu bliver tilgået som “memory” og beder mig lige konfirmere dette. Herefter henter iPad’en selv mine billeder ind.
  • Noterer mig at jeg ikke kan overføre billeder fra min gamle Iphone3G vha. et kabel (men det er der så nogle app’s der kan)

USB-stikket kombineret med en kortlæser

Her fandt jeg ud af at man skal prøve sig lidt frem, for nogle kortlæsere kan ikke bruges.

Tror jeg er kommet frem til at det er USB”-kortlæsere, altså dem der har mulighed for at tilslutte strøm. Jeg havde en gammel 9in1-kortlæser, som jeg tilsluttede, og straks herefter kunne jeg indlæse billeder fra SD-, CF-, xD-, MMC- og MS-kort.

Indlæsningen

Well, så lang så godt. Nu lige en beskrivelse af selve indlæsningen, som faktisk er ganske lige til:
Så snart at iPad’en konstaterer at der er sat et kabel i USD-dimsen eller et SD-kort i SD-kortlæseren, så åbner indlæsningsprogrammet automatisk.

Billederne toner frem efterhånden som iPad’en indlæser filerne. Her er på dette tidspunkt kun tale om et thumbnail view af billederne på memorykortet/fra kameraet.

Når alle billederne er ind, så er det tid til at vælge hvilke billeder man vil hente ind på enheden. Skærmen ser nu således ud:

De røde hakker ved hvert billede indikerer at billedet er downloaded. Ved at prikke på de billeder, som ønskes downloaded, så kommer der et blåt hak på billedet. Derefter beder man om at importere alle eller udvalgte billeder.

iPad’en henter nu billederne ind.
Alle mine RAW filer bliver kopieret ind på iPaden, (hvilket gør den til en memorybank på rejser).

Når billederne er hentet ind, så spørger iPad’en lige om den skal slette din importerede billeder på SD-kortet/kameraet.

Du kan nu kigge dine billeder igennem i iPad’ens fotogalleri. Du kan hente billederne ind i f.eks. Photogene for at behandle det med det samme og sende det videre på en email.

Jeg har nu brugt dette connection kit i praksis, og ja det er genialt hvad men kan med dette lille kit. Havde netop skudt en masse billeder til min søns golfmatch, og kunne efterfølgende vise alle drengene billederne, samt sende nogle af dem til de andre forældre.

På minus siden gælder naturligvis at man ikke kan “skrive tilbage” til f.eks. SD-kortet. Man kan altså ikke overføre billeder eller andre filer tilbage til SD-kortet eller kamera, osv. Se havde jo været smart!

Bemærk at hvis du ønsker at emaile dine billeder, så er du kun jpg-billedet, der sendes og ikke RAW-billedet!

Har du andre spørgsmål til dette Connection Kit eller egen erfaring, så skriv endelig en kommentar til dette indlæg.


  1. 2. september 2010 kl. 12:37 | #1

    Fik mod på at teste om min TravelDisk kunne tilsluttes. Den har selvstændig strøm, og skulle kunne tilsluttes. Men her må jeg skuffende konstatere at det kan den ikke.

  2. 4. september 2010 kl. 22:54 | #2

    Ville også lige testet dette kit på min Iphone, men her kommer blot en pop-up og fortæller at dette tilbehør ikke understøttes af iPhonen.

  3. Pstilling
    6. september 2010 kl. 00:30 | #3

    Jeg vil lige tilfoje, at jeg ogsaa har kobt kittet…
    Min erfaring er, at overforer du raw-billeder, saa har ipaden det med at crashe under overforslen… Saa det kan godt tage meeeeeget lang tid at faa overfort en storre portion billeder.
    Skal lige siges, at jeg bruger SD kortlaeseren med et 32 gb SD kort.
    Min ipad er 64 gb… Og der er rigelig plads til radighed.
    Mht jpg billeder gaar det mere smooth, og hvad skal man egentlig med raw billede paa en ipad…?
    Bare et mindre irritationsmoment, da jeg som standard tager billeder i raw format…

    Mvh peter

  4. 24. september 2010 kl. 14:03 | #4

    Thank For good information.

  5. Dennis
    15. juli 2011 kl. 08:03 | #5

    Man kan ikke “skrive tilbage” siger du. Men kan man så f.eks. via IPhoto importere billederne ind på computeren igen? Og i samme opløsning?

    • 15. juli 2011 kl. 20:14 | #6

      Man kan ikke skrive tilbage til memorykortet. Men billederne kan naturligvis overføres fra din iPad til din PC/Mac.

      • Anette
        4. september 2012 kl. 09:20 | #7

        Kan du give nogle detaljer om, hvordan man overfører billeder (der tidligere er lagt ind på IPAD’en vha kit) til min PC’er ?

        • 10. september 2012 kl. 21:35 | #8

          Du skal bruge Stifinderen. Tilslut først iPaden med kabel, så kommer mappen med billeder frem og du kan trække dine billeder over fra de forskellige mapper.

  6. mia
    10. januar 2012 kl. 15:45 | #9

    er det muligt at overføre en stor fil til ipaden fra sin iphone. f.eks. en lang optagelse?

    • 10. januar 2012 kl. 21:19 | #10

      Ja, hvis du tager dit overførselskabel / opladerkabel og slutter USB-stikket til dit Connection kit, så kan du derved overføre filer.
      Hvis du køber/bruger fotoprogrammet Photo Manager Pro, så kan du også overføre billeder mellem din iPhone og din iPad med dette program – men det kræver dog at begge enheder er på samme WiFi-netværk.
      MEN det absolut bedste program er PhotoSync, som dog igen kræver sammen WiFi-Forbindelse. Her kan du let overføre selv store filer fra din iPhone til din iPad, PC eller anden iPhone fra enhedens eget fotoprogram.

  7. Niklas
    2. juli 2012 kl. 03:14 | #11

    nogen erfarring med at ligge en film over fra en extern harddisk via usb stikket på ens ipad og efterfølgende se den? kan ipaden trække den store fil?
    den skal vel selvfølgelig i forvejen være konverteret til mp4 ikke?

    • 2. juli 2012 kl. 06:11 | #12

      Nej det har jeg ikke. Men jeg ved at Apple lukkede ned for mulighederne i en 4.x opdatering ved at reducere den mængde strøm man kan få ud af stikket. Jeg mener at have læst at en harddisk med ekstern strømforsyning skulle være en løsning. Og ja filerne skal være konverteret til mp4

  8. Denny Toft
    4. juli 2012 kl. 14:11 | #13

    jeg har også forsøgt at bruge det kit, men det har kun virket få gange!!!! de fleste gange, skriver Ipaden ! dette udstyr understyttes ikke af Ipad!
    så jeg er ikke imponeret !!!

    • 4. juli 2012 kl. 20:41 | #14

      @ Danny: Jeg har også oplevet at Ipaden siger at kittet ikke virker på en iPad, men ikke desto mindre, så henter iPaden stadigvæk billederne ind. Så jeg er stadigvæk tilfreds.

  9. Claus
    21. august 2012 kl. 13:10 | #15

    Hej. Lige et spørgsmål :-)
    Min datter har fået ipad med tastatur som hun vil bruge i skolen. Kan man på en eller anden måde overføre dokumenter, som hun har skrevet på ipadén til et usb stik, da det åbenbart er det lærene vil ha dem leveret på ?? Hvad kunne alternativet være ?? Total forvirrende når man selv er Windows mand :-) På forhånd tak.

    • 21. august 2012 kl. 18:03 | #16

      Hej Claus

      Det er ikke muligt at gemme en fil fra din iPad ned på en USB nøgle.
      Lige så tilfreds jer er med min iPad i kombination med at jeg selv har et tastatur tilknyttet, så er det langt fra så bekvemt at skrive lange opgaver på en iPad.
      Mange skoler giver mulighed for at uploade filer til skolens intranet, men også her fejler iPaden, ved at dette ikke er muligt.
      Det du/din datter skal overveje er hvilken tekstbehandler i vil bruge. Vælger i Pages (fra Apple) kan i ikke gemme filen i en Dropbox (klik her til højre på dette emne). Det kan man med Quickoffice. Det kunne være alternativ, men summasummarum så er iPaden ikke optimal til skolebrug.

  10. Igt.
    12. september 2012 kl. 11:57 | #17

    Jeg kopier mine filer fra ipad og ind i en mail som jeg sender til mig selv. Herefter kopier jeg filen fra mailen over i word og gemmer det på en usb. Jeg skriver også tit mine dokumenter i notesblok, herfra kan du sende dem automatisk.

  11. Peter Søholm Larsen
    19. september 2012 kl. 10:12 | #18

    Kan man overføre og se video som er optaget med kameraet? Hvis man fx. er på skiferie, og vil se dagens udfoldelser på en lidt større skærm om aftenen.

  12. Kirsten
    23. september 2013 kl. 08:55 | #20

    Jeg overvejer at købe en Ipad 16G med retina skærm, men jeg er usikker på “hvor meget” 16 G er mht. mængde/antal af fotos.
    Som ikke-Apple kender/bruger vil jeg også gerne vide om jeg vil kunne overføre billeder fra min computer (Windows) til Ipad via et USB stik, det vil jo i mit univers være en supernem løsning.

    • 23. september 2013 kl. 21:34 | #21

      Hej Kirsten
      16Gb er ikke meget. Mange af dine apps fylder en del, så et minimum bør være 32 GB. Men tænk på i hvilken størrelse du vil have billederne på din iPad. Skal de være i “fuld” størrelse, så skal du tage eet billede fra dit kamera og se hvor stort det er. Gang så med 100 og du vil finde ud af at du ikke har meget plads med 16Gb. Men reducerer du dine billeder INDEN du overfører dem til iPaden, så laver du samme regnestykke med disse filers størrelse og vola…du vil se af 32 Gb er at foretrække, som minimum

      /TP

  13. Torben hansen
    1. oktober 2013 kl. 09:29 | #22

    Hej. kan man tilslutte et webcam, der ikke kræver installation, til dette usb stik?

    • 27. oktober 2013 kl. 07:23 | #23

      Ikke prøvet, men tvivler stærkt på det, bl.a. fordi Apple kun sender meget lidt strøm ud gennem USB porten.

  1. 23. oktober 2010 kl. 20:28 | #1
  2. 1. november 2010 kl. 20:37 | #2
  3. 17. november 2010 kl. 10:21 | #3
  4. 17. november 2010 kl. 11:29 | #4
  5. 1. december 2010 kl. 00:51 | #5
  6. 3. december 2010 kl. 20:01 | #6
  7. 19. december 2010 kl. 20:39 | #7
  8. 21. april 2011 kl. 17:51 | #8
  9. 17. juni 2011 kl. 20:49 | #9

Kom gerne med en kommentar.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 70, der følger denne blog

