Forside > Sider på nettet > Bliver dine billeder brugt af andre ?

Bliver dine billeder brugt af andre ?


Det er sket for mig et par gange nu, at jeg ser at andre bruger mine billeder uden min tilladelse.

Idag sætter jeg en signatur på alle de billeder jeg uploader, men ja det kan clones eller croppes væk. Og at have et vandmærke henover hele billedet, synes jeg skæmmer.

Mit billedbehandlingssystem ACDSee 3.0 Pro sætter let denne signatur på mine billeder, og tilføjer det endda til billedets exif-data, når jeg indlæser billederne fra kameraet. Har du ikke et program, der kan sætte en signatur / et vandmærke, så se dette tidligere blogindlæg.

Image Rights er en service på nettet, hvor du kan få systemet til at checke om andre (mis-)bruger dit billede og derved overtræder dine rettigheder. Organisationen bag systemet hjælper fotografer og andre med at finde frem til misbrug af ens billeder. Deres advancerede crawler gennemsøger nettet efter billeder og skulle efter sigende finde frem til dem, selv om billedet er beskåret, ændret i farverne eller drejet.

Det forgår i 3 trin: 1) du uploader det billede, som du vil have checker, 2) systemet løber nettet igennem for et match, 3) Image Rights returnerer med resultatet på søgningen.

De har 2 konto typer: en gratis konto og en betalende konto. Den sidste giver dig bl.a. mulighed for at uploade flere billeder til check. Man uploader altså alle de billeder, som man gerne vil have at systemet moniterer, og modtager så en rapport, såfremt systemet finder dit billede et eller andet sted på nettet.

Hvis dit billede bliver misbrugt og du ønsker ImageRights til at hjælpe dig med at inddrive betaling for brugen af dit billede, så skal du af med 50% af beløbet til dem for denne service. Har du en betalende konto er det kun 35%.

Kategorier:Sider på nettet Tags:
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

