Forside > Causerier, Fototeknik > Landskabsfotografering, det fanger mig bare ikke mere….

Landskabsfotografering, det fanger mig bare ikke mere….


Har netop været en tur i Rold Skov. Week-enden bød på dejligt forårsvejr og jeg havde husket udstyret og de gode travesko.

Det blev bl.a. til en tur op på Sønderkol, der ligger 102 meter over havets overflade, hvor fra man har en fantastisk udsigt over området og Rebild bakker.

Men bedst som jeg stod der på toppen og kunne nyde den flotte udsigt, så mærkede jeg også en stemme inde i mig, der sagde, du må hellere få taget nogle billeder, til minde om turen og parallelt fornemmede at jeg var ikke grebet af lysten til at få dette gode landskabsfoto.

Og så stod jeg der og sludrede lidt med mig selv om hvordan vi fotografer udvikler os og stiller os selv større udfordringer.  Der skal være en udfordring i billedet, en historie, noget der udspringer af her og nu. Jeg oplever at jeg selv ret hurtigt bliver færdig med at se på et landskabsbillede. På vej ned fra Sønderkol tænkte jeg på de mange udfordringer, der ligger i at tage et godt portrætfoto, og kom frem til at jeg idag føler mig meget mere udfordret indenfor denne genre, men at jeg ikke kan komme udenom landskabsfotograferingen.

Så kom jeg i tanke om en artikel jeg læste en gang, hvor et af de gode råd til fotograferne var at man skal bruge sine ben, forstået således at man må flytte sig rundt til man finder den vinkel på motivet, som skaber en historie i billedet.

Så sommerens opgave til mig selv må være at få fundet nye vinkler på mine landskabsbilleder, når nu ferien skal dokumenteres.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

