Forside > Causerier, Udstillinger, Gallerier og Konkurrencer > Skal jeg have mig en hjemmeside?

Skal jeg have mig en hjemmeside?


Flere og flere får lyst til at dele deres billeder med andre, bl.a. fra ferien. Og jeg oplever også at flere og flere gerne vil blogge om f.eks. deres ferie.

Man kan naturligvis gøre dette på Facebook, men så ejer Facebook, som bekendt, dine billeder, og endvidere kan det være svært at styre hvem der må læse om ens ferie og se ens billeder.

Billeder kan f.eks. vises på sites som Flickr.com, hvor man kan oprette en gratis konto.

I dette blog indlæg vil jeg lave lidt reklame for at have sin egen hjemmeside, hostet hos One.com. (Jeg er ikke ansat eller får provision, men kan reelt se nogle gode funktioner)

For 11,25 om måneden får du dit eget domæne (hertil kommer lige lidt oprettelse for selve domænet). Du får 3 Gb. plads til en masse billeder og frit antal mailadresser.

Det interessante her er deres fotoalbums. Der medfølger et værktøj til at oprette fotoalbums med. Du kan se et eksempel her.
Du kan oprette flere albums, og dele dine mapper imellem dem. Det betyder f.eks. at du kan have et album, hvor du viser dine billeder som fotograf. Så kan du oprette et andet album med dine private billeder fra ferier, fester,osv, og give andre brugere lov til at se dette album. Du bestemmer selv hvad dette album skal hedde. Jeg har 4 forskellige albums, men forskellige mapper og indhold!

Samme gør sig gældende med deres blog-modul. Denne blog er lavet i dette modul. Også her kan man oprette en masse forskellige blogs, f.eks. en rejseblog.
modulet er nemt at arbejde med, og det er net at oprette indlæg. Dog savner jeg Tag-muligheden.

En lille smart feature er at blog modulet og bloggen arbejder sammen, så man kan “embedde” et billede eller helt fotogalleri i et blog indlæg. Endvidere kan man dele sine blog indlæg og billeder med bl.a. Facebook. Herved kan man vise sine billeder frem på Facebook uden at billederne ligger på ens Facebook konto.

Endelig har One også en hjemmeside-designer-modul, men det har jeg ikke haft behov for at bruge/teste.

Når jeg har haft lyst til at gøre lidt mere ud af mine billeder, har jeg brugt gratisprogrammet Jalbum til at generere gallerier,som jeg har uploadet (med sammen program til domænet). Disse albums har jeg så kunne linke til i bl.a. min blog, se eksempel her.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

