Forside > Causerier > Pas på når du sælger i Den Blå Avis

Pas på når du sælger i Den Blå Avis


Man skal passe gevaldig på når man sælger noget i Den Blå Avis. Jeg har fået lov til at viderebringe en god fotovens erfaring til skræk og advarsel for andre.

Min ven ville sælge sit kamera i Den Blå Avis. Han modtager kort efter en mail fra en amerikaner, der gerne vil købe kameraet til den pris, de aftaler. Køberen vil gerne have, at min ven sender kameraet til en ven i i Vest Afrika, da det er en fødselsdagsgave. Hun beder min ven om navn og bankkontonummer, så pengene naturligvis kan blive overført først.

En indskydelse får min ven til at skrive til Den Blå Avis, som svarer dagen efter, at her er tale om fup.

Her er svaret fra Den Blå Avis:
Dette er desværre de kendte Nigeria-mails, hvor udenlandske svindler typisk prøver at købe sælgerens varer til dobbeltpris.
Hvis man indleder en dialog med dem, ender det som regel med, at man modtager et falsk bevis for, at de har overført pengene til ens konto via en anerkendt bank. Når man som sælgere så afsender varen, modtager man aldrig efterfølgende betaling. Dette er alt sammen lavet meget professionelt og cirkulerer desværre mange steder på internettet.
Du kan læse mere om disse “Nigeria-breve” på Forbrugerstyrelsens hjemmeside:
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/sager/markedsfoeringsloven-sager/internete-handel/fokus-paa-fup-i-februar-2005/eksempler-paa-fup/

Derudover kan læse om sikker handel på dba.dk her:
http://www.dba.dk/asp/solosites/sikkerhedscenter/default.asp

Vi arbejder på at lancere nye tiltag ifb. mailformularen, så disse spamlignende henvendelser vil blive kraftig minimeret.

Oplever du noget lignende igen, må du endelig kontakte Support. Vi vil meget gerne høre når noget sådan sker – Derved har vi mulighed for at lave forbedringer og derved forringe svindlerne muligheder for at komme i kontakt med vores brugere.

Interessant tiltag fra DBA’s side og fint at de svarer hurtigt igen. Fint, at min ven sender sin erfaring videre til skræk og advarsel (og lod mig blogge om det).

Kategorier:Causerier
  1. 26. april 2011 kl. 10:01

    Man skal altid være skeptisk, når man sælger eller køber på nettet. Allerede ved at varen skal sendes ud af landet, så vil jeg være ekstra kritisk. Ved større Køb\Salg skal man også altid tage sin forholdsregler og evt. mødes med køber\sælger. 7-9-13 så har jeg endnu ikke oplevet at blive snydt ved handler på nettet🙂

  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

