Forside > Fototeknik, Modelfotografering > At styre flere modeller på én gang!

At styre flere modeller på én gang!


Forleden blev jeg kontaktet af en veninde, som skulle bruge en fotograf til et polterabend. De ville gerne have taget nogle billeder af dem alle sammen i en Sex & The City-stil, som hun sagde.

Jeg havde fået min foto-buddy med, og vi mente at vi havde forberedt os godt. Vi havde aftalt at jeg skulle prøve at instruere de 10 piger i lidt grundlæggende model-teknik.

Her er et af de endelige billeder

Der er mange ting som fotografen skal have styr på. Min buddy var til stor hjælp, når det galt om lige at fjerne en hårlok, mv. Men vi var også blevet enige om at der kun skulle være én af os, af gangen, der styrede pigerne.

At pigerne var svære at styre og nogle var mere motiveret end andre, ser man især bagefter når de skudte billeder gennemgås. Vi tog godt 200 billeder for at være sikre på at vi havde en godt materiale at vælge i mellem. Pigerne havde forskelige motiver, de gerne ville have taget, bl.a. skulle vi også nå op på et tag, og skyde nogle billeder der. Altså havde vi også tiden, som en faktor.

Men når man så sidder og klikker sig fra billede til billede bagefter, så spotter man hurtigt den af pigerne, der er ukoncentreret. Man vil jo gerne finde det billede, hvor samtlige piger tager sig godt ud. Men desværre så er der altid en, der lige kigger bort, tænker for sig selv, hvorved blikket bliver fjernt, slapper af i kropsholdningen, osv.

Selv om jeg dirigerede på alle mulige måder, forsøgte endda at sætte kameraet på stativ med fjernudløser, så jeg undgik at skulle se igennem søgerens begrænsende syn (man kan ikke se rundt langs kanterne så let, når man skal holde fokus, samt kameraet i ro), så var det umuligt at holde øje med alle i netop det sekund jeg trykkede på udløseren……

Det var en sjov oplevelse, men min konkusion er, at når man skal styre 10 piger, der ikke er lige koncentreret/motiveret, så skal man benytte sig af nedtællingsteknikken 3 – 2- 1 – Smil, for at være sikker på at alle er klar i det øjeblik du trykker af.

  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

