Forside > Værktøjer > Lær mere om dit billede

Lær mere om dit billede

Det gik noget tid før jeg hørte om og forstod hvad EXIF-data er for en fisk. Sidenhen er det en uvurderlig hjælp, når jeg kigger mine billeder igennem og har opgivet at huske hvilke indstillinger jeg satte til netop det billede.
EXIF-data er bl.a. kameraet indstillinger, som gemmes sammen med selve billedet. Her kan man læse lukketiden, blænde, ISO-værdi, dato, klokkeslet, osv.

De fleste billedvisningsprogrammer (ACDSee, Picassa, Lightroom, PhotoShop, IrfanView, m.fl.) kan alle vise Exif-data.
Her er de data, som mit billedorganiseringsprogram ACDSee Pro2.5 viser:

ACDSee viser mig alle de væsentligste informationer: ISO 160, blænde 6.3 og en lukketid på 1/250. Men også at det blev taget d. 15. august 2008, ca. 15:45.

Nogle programmer giver fotografen mulighed for at ændre i disse Exif-data (hvorfor ved jeg ikke lige). Men også at tilføje oplysninger, som f.eks. navnet på fotografen og copyrightbetingelser. Når billedet f.eks. bliver lagt op på en hjemmeside, så vil det også (normalt) indeholde disse data.

I FotoMarathon-gruppen bruger man EXIF-data’ene til at kontrollere at fotograferne har overholdt reglerne og taget billederne i rette rækkefølge.

Men kameraet gemmer langt flere oplysninger blandt disse EXIF-data, og her kommer dette lille geniale – gratis – program ind: PhotoME.

PhotoMe giver dig et hav af informationer om dit billede, og om dit udstyr (kamera og flash).

Har jeg brugt et andet fokus punkt, bliver det vist på billedet. Jeg kan læse alle vigtige (og mindre interessante) informationer her. Og det er ganske mange spændede ting, man kan læse om sit billede, og derfor lære. Blandt andet kameraets interne serienummer samt RAW informationerne.

Kan kraftigt anbefale alle fotografer at have dette program liggende på PC’en. Test det og lær en masse om dit kamera og dine billeder. Og husk næste gang du fotograferer, at du nu har dette gode værktøj til at vurdere dine billeder på, når du kommer hjem.

Kategorier:Værktøjer Tags: ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.