Forside > Causerier > Bliver det ikke snart FOR automatisk ?

Bliver det ikke snart FOR automatisk ?


Jeg er kommet frem til at fotofolket er (groft sagt) opdelt i to skoler.

Den ene skole er kraftig fortaler for at et foto komponeres “færdigt” foran kameraet. Det vil sige at der kun bruges minimum tilretning på PC’en. Ikke noget med at arbejde i lag og ændre lys, beskæringer, cloning, osv. Denne skole mener at det er de gamle dyder, der skal holdes i hævd, samt at her ser man virkeligt om fotografen mestrer sit håndværk.

Den anden skole holder på at den endelige billede komponeres færdigt foran PC’en. Det vil sige f.eks. ved hjælp af PhotoShop.

Og så er der alle os andre, der befinder os et eller andet sted imellem disse to skoler. Jeg sværgede meget til PC’skolen, men med tiden (og forhåbentligt belært af erfaringer og mange timers tilretning bag PC’en), så er jeg blevet mere opmærksom på at får detaljerne på plads inden jeg trykker af på udløseren. Bare noget så simpelt som reglerne for de gode kompositioner, at flytte mig lidt, så lygtepælen ikke skæmmer billedet og skal clones væk, samt sikre en lige horisont.

Når jeg fabulerer lidt over ovenstående, så skyldes det at Sony lige har lanceret deres Cyber-shot DSC-T700 med “anti blink”. Denne teknik går ud på at kameraet skyder 2 billeder og analyserer dem straks herefter, hvorefter det smider billedet ud, hvor personen har øjnene lukkede.

Vores DSLR kameraer er fyldt med predefinerede indstillinger: sportsbilleder, fyrværkeri, skibilleder, osv.

Det er snart standard på alle kompakt kameraer at der er ansigtsgenkendelse, ja sågar at billedet kun kan tages, når personerne smiler. Jo det er fint at vores flash springer op, når teknikken skønner at der er behov for fill-in.

Men hvor bliver håndværket af ?

Man siger som bekendt, at et godt billede er en kombination af motiv, teknik og held. Og når teknikken nu klarer det hele selv, kunne man vel glæde sig over at fotografen fremover kun skal finde det gode motiv.

Eller skal vi til at slå det hele fra ?
Jeg syntes det er interessant at konstatere at kameraproducenterne stadigvæk holder disse automatiske indstillinger ude af deres topmodeller, om end det ville betyde ingenting at have med. Mit E-3 har f.eks. ingen pre-definerede indstillinger, og da slet ikke en AUTO knap.

Jeg byder teknikken velkommen, men vil nok være fortaler for at den ikke overtager håndværket.

Kategorier:Causerier
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

