Forside > Udstyr > Anmeldese af et par fotobøger om modelfotografering

Anmeldese af et par fotobøger om modelfotografering


Som tidligere skrevet om her, så vil jeg gerne blive bedre til at fotografere folk, f.eks. portrætter af famlien og venner.

En god måde at tilegne sig viden, er at læse nogle bøger om emnet. Naturligvis findes der også sider her på nettet, som jeg har læst igennem.

Indenfor portræt-/model fotografering er der 1000-vis af ting, som man skal huske. Fotografen skal holde styr på kamerateknik, fototeknik, kompositionen, historien i billedet og ikke mindst den man fotograferer.

Jeg kan stadigvæk godt lide bøger. De er gode at notere i, gode at understrege gode råd, gode ti at inspirere.

På biblioteket lånte jeg først disse 3 bøger, så jeg kunne danne mig et indtryk at deres indhold, inden jeg købte dem.

Casper Thybjergs bog om Mennesker er en god bog med masser af inspiration. Bogen går bredt og kommer ind grundlæggende fototeknik (kompositionsregler, valg af brændevidde, mv). Men bogen omhandler mere det at tage billeder af folk i forskellige sammenhæng, f.eks. ferien, højtider, udendørs, indendørs, osv.
Jeg har nu købt bogen og bladrer den igennem fra tid til anden for at blive inspireret. Og på en “denne-bog-lærer-mig-at-skyde-bedre-portræt-eller-modelfoto” på den 3 ud af 5 stjerner, da jeg savner at den kommer lidt dybere ned i emnerne.

Bogen “Portrait Photography” af Mark Cleghorn købte jeg dagen efter at have bladret rundt i biblioteksbogen. Ganske spændende bog, der kommer ind på lyssætning, kompositionsregler, poseringer, studieteknik. Desuden kommer han ind på de forskellige “genrer” indenfor det at fotografere mennesker. Bogen er meget inspirerende og med gode eksempler. 5 stjerner.

Endelig er der bogen om “Portrætfotografering” af Jesper Asmussen. Bogen er ganske overfladig, og efter min mening elendig. Jeg har fundet mange sider på nettet, der er langt bedre end denne bog. End ikke billeder kunne inspirere mig. Spild af penge – godt det var en biblioteksbog.

Kategorier:Udstyr Tags: ,
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. No trackbacks yet.

Kom gerne med en kommentar.

