Forside > iPad Applikationer > Den bedste app til at håndtere dine billeder på, til din iPad

Den bedste app til at håndtere dine billeder på, til din iPad


Jeg har længe været vild med app’en PhotoSort, som et alternativ til standard applikationen “Fotos” fra Apple. Og jeg kan se at mit review læses af mange, selv om dette indlæg er godt et år gammelt.

Men for et stykke tid siden faldt jeg over en ny app, til at vise og håndtere mine billeder og videoer på min iPad, og jeg må sige at denne applikation langt overgår PhotoSort i funktionalitet.

App’en hedder Photo Manager Pro fra Linkus, og koster Dkr. 18.

Klik på billedet for at kome til app'en i iTunes

Jeg har nu fået lagt alle mine billeder over i dette program og har arbejdet med det i et par måneder, fundet er par fejl, som nu er rettet. Så nu det er på tide at jeg får skrevet det review jeg har lovet længe.

Jeg stiller følgende krav til den perfekte fotoapplikation:

  1. Jeg kan kunne overføre billeder uden om iTunes, gerne via Wi-Fi og/eller FTP.
  2. Jeg skal kunne oprette undermapper let
  3. Jeg skal kunne fremvise billederne let, gerne i et slideshow
  4. Interaktion med min Dropbox
  5. Kan en undermappe låses med kode er det fint.
  6. Rotere billederne
  7. Selv bestemme sorteringen af billeerne i en mappe
  8. Se billedets metadata
  9. Jeg skal kunne emaile flere billeder på én gang

Alt dette, og mere til kan denne app. Lad og starte med at kigge på hovedbilledet:

  • I nederste venstre hjørne finder du ikonerne, når du vil oprette, omdøbe, flytte eller slette en mappe. Når du klikker på Edit får du også mulighed for at tildele denne mappe et password, der forhinder andre at se dine billeder.
  • I Settingsmenuen kan man faktisk indsætte en “Master Passcode”, som beskytter hele din fotosamling ved at dette password skal indtastes hver gang du går ind i denne app. Dette kan være relevant for nogen, men irriterende for andre. Derfor foretrækker jeg muligheden at man kan password-beskytte en undermappe. Her bestemmer du også om du vil have filnavn og metadata vist ved hvert billede.

I Settingsmenuen har du også mulighed for at konfigurere dit slideshow, endda vælge musik:

  • Hjælpe menuen åbner et browservindue til deres hjemmeside, men smart nok ikke i Safari, hvilket betyder at når du har fundet svar og trykker på “Done” knappen, så kommer du tilbage til programmet. Hjælpe-funktionen er god og illustreret med billeder.
  • “About” knappen giver mulighed for at anbefale applikationen til en ven (e-mail med link), sende en mail direkte til programmørerne og ikke mindst sende en error-log, skulle du støde ind i et problem. Jeg fandt en fejl med danske æ,  ø og å, hvilket de rettede i den efterfølgende update.
  • Naturligvis kan du overføre dine billeder igennem iTunes, men det er pokkers besværligt. PhotoManagerPro giver dig mulighed for at overføre dine billeder gennem en browser (Http Transfer) eller via Windows Stifinder (altså FTP Transfer).  (De anbefaler at du bruger gratisprogrammer Filezilla, hvilket er en god ide, da jeg har oplevet et par gange at Windows Stifinder crasher, hvis jeg overfører mange filer på én gang.) Husk at starte “Photo Serveren” i dette skærmbillede, hvis du skal overføre billeder.

  • Søgefunktionen er god, da den både søger på filnavne eller den “Caption”, dvs. tekst, som du kan tilføje hvert billede. Desværre  overføres kun Exif-data og bl.a. ikke IPTC-data, så programmet kunne søge i de tags, som du allerede har tilføjet.
  • “Favorit” funktionen i hovedmenuen er en samling af de billeder, som du har markeret med dette hjerte. Ikke en funktion jeg bruger meget, da mine favoritter ligger i forskellige kategorier, portrætter, ferie, landskab, og her bliver de samlet i én samlet visning. Lidt smart er det dog, at har du en favorit i en password-beskyttet mappe, så vises den ikke (men derved er favoritmarkeringer i en låst mappe også lige gyldig!).
  • “Trash” funktionen er en genial skraldespand, alt i det at du faktisk ikke sletter billeder eller mapper, for at så at konstatere at det var en fejl. så går du blot ind i denne funktion og genskaber billedet/mappen. Virker som skraldespanden på din PC. Du skal dog huske af og til at slette indholdet, da det fylder på iPad’en.
  • Endelig har folkene bag programmet sågar tilføjet en back-up/restore funktion. Backuppen flytter du, via iTunes, over på din PC. Fiks lille sikkerhedsfunktion.

Det er altid en god ting at have styr på sine billeder, f.eks. ved at opdele dem i mapper. Så lad os gå ned i en mappe og se funktionerne der:

  • I nederste venstre hjørne kan du importere billeder direkte ind i denne mappe, billeder, som du måske netop har taget med det indbyggede kamera i iPad2’eren eller overført fra dit kamera. Du kan også hente billeder ind fra iTunes her.
  • Slideshow funktionen giver dig mulighed for at vælge overgange, musik, tid, osv. ved dine slideshows.
  • “Sort” knappen er genial. Du vælger her om billederne skal sorteres efter Dato, Filnavn, Filtype, Filstørrelse eller din egen sortering! Trykker du på Edit knappen i øverste højre hjørne , og derefter holder fingeren på et billede, så kan du trække den hen til en ny position (som applikationen husker).
  • Og endelig kan du med “New” knappen oprette nye undermapper, såvidt jeg kunne teste uden begrænsning.

Trykker du på “Edit”-knappen, så kommer dette skærmbillede frem, med endnu flere muligheder:

  • I Edit-mode markerer du billederne, ved at trykke på dem.
  • Nu kan du (i nederste menu) dele dem via Facebook, Twitter eller sende dem pr. e-mail. Du kan også overføre dem til en anden iPad eller iPhone på samme netværk.
  • Export funktionen kopierer udvalgte (eller alle) til standard foto-applikationen eller til iTunes.
  • I “Tools” har du 2 smarte funktioner: den ene funktion “Folder COver” lader dig selv bestemme, hvilket foto, der skal væer “coveret” på din mappe. Den anden funktion er “compare”, som lader dig sammenligne 6 billeder:

Bemærk at du faktisk kan gemme din sammenligning, som et seperat billede (altså en screendump).

  • Nuvel tilbage til de mange funktioner: “Action” knappen bruger du til at kopiere eller flytte billeder fra en mappe til en anden. Det er også her, hvor du kopierer et foto, for senere at indsætte det i f.eks. “Keynote” (altså et andet program). Du kan også overføre billedet til din Dropbox-konto.
  • Og endelig kan du slette de markerede billeder (som parkeres i den skraldespand, jeg beskrev tidligere).
  • Lad os endelig gå ind og se på funktionerne ved det enkelte billede.

  • Igen fra nederste venstre hjørne: Metadata-knappen viser dig f.eks. GPS-positionen på et Google-kort, EXIF-data, muligheden for at indsætte en beskrivelse af billedet og endelig mulighed for at omdøbe billedet.
  • Favorite-knappen markerer billedet, så det kan vises vh.a Favorit-knappen i 1. skærmbillede.
  • Play-knappen starter dit slideshow.
  • Rotate-knappen er ganske god, hvis du har hentet billeder ind fra et kamera, der ikke vender højformatbillederne, eller for billeder taget i højformat med din iPad2.
  • “Share”-knappen i øverste lader dig igen dele dette billede via Facebook, Twitter eller sende det som en e-mail.
  • P2P tranfer overfører det til en anden enhed
  • Export kopierer billedet til iPad’ens standard fotoapplikation eller iTunes.
  • Og “Action”-knappen lader dig flytte eller kopiere billedet til en anden folder, kopierer billedet til indsættelse i en f.eks. Keynote eller overføre billedet til din Dropbox

Dette var en gennemgang af de fleste funktioner i dette lille program.  Du kan se min sammenligning med andre app’s, som jeg har testet her.

Konklusion:

Programmet håndterer JPG-, PNG- og BMP-filer, men ikke GiF-,  TiFF eller mine Olympus Raw-filer.
Jeg har ikke testet med videofiler, da jeg her foretrækker at have den i papp’en: GoodPlayer.

Godt gennemarbejdet applikation, der er gennemtænkt, har mange fede funktioner og især arbejder hurtigt. Kan især godt lidt dens mange muligheder for import og eksport (herunder til Dropbox). Desværre kan jeg ikke bare hente billeder fra Dropboxen, men må lige have dem over standars Foto-app’en.

Den slår klart markedets øvrige applikationer, og ligger som min favoritapplikation i bunden af min Home-screen, sammen med mails, ipod, kalender, osv! Helt klart de kr. 18, – værd.

Ps.: Applikationen virker også til din iPhone !

  1. Pia
    22. april 2012 kl. 17:49

    Hej hej. Fed App til billeder.. :-) Ved ikke om du kan hjælpe mig, men nu prøver jeg lige.. Når nu jeg har lavet mapper med div billeder på Ipad’en. Kan man så på en snu måde få de samme mapper på Iphonen, så man slipper for at gøre det igen??
    Tak for en god side..

    Mvh Pia..

    • 22. april 2012 kl. 18:33

      Det kan du faktisk: lettest ved at overflytte mapperne (med indhold) fra din iPad henover din PC og ud på iPhone-appen. Brug gratis FTP programmet FileZilla.

  2. 15. august 2012 kl. 13:11

    Er storbruger af en anden, og efter min mening, endnu bedre app til billeder !
    Har du set og prøvet ‘stash’. !?

    • 21. august 2012 kl. 18:08

      @Jens Peter: Nej, jeg valgte at læse forskellige reviews igennem (det gør jeg oftest) og på baggrund af disse mange indlæg vurderede jeg Stash i forhold til de applikationer, som jeg har testet. Se oppe i menuen. Men da jeg ikke fysisk selv har testet appen, så har jeg heller ikke taget den med i min test.
      Jeg har lige læst nogle nyere reviews, og de ændrer ikke ved min opfattelse :-)
      Men 1000 tak for konstruktiv input :-)

  3. Jane
    24. november 2012 kl. 10:59

    Hej jeg vil gerne kunne se datoer på mine fotos kan man det? Mvh Jane

    • 25. november 2012 kl. 14:13

      Ja, i menupunktet “Settings” vælger du blot at “Show Filename”

  4. Karsten
    8. januar 2013 kl. 19:32

    Hej! Superfedt program, men jeg kan ikke afspille musik under slideshowet. Er der noget jeg gør galt?
    Mvh
    Karsten

    • 9. januar 2013 kl. 00:53

      Hej Karsten
      Du skal huske at “Enable Music”. Tror det er dette du har glemt.
      Enable music

      • Karsten
        10. januar 2013 kl. 23:10

        Bingo! Tak for hjælpen

  5. 11. januar 2013 kl. 13:16

    Hej
    kan man med det program (Pro) til Ipad overføre foto fra sin Iphone via USB stik til sin Ipad uden Teledata kort ?
    Hilsen Dirch

    • 13. januar 2013 kl. 11:57

      Hej Dirch.
      Når jeg skal overføre billeder fra PhotoManager Pro på min iPhone til samme program på min iPad, så gør jeg det ganske let på følgende måde vha. WiFi: Jeg indleder med at “tænde” for “photo Server” funktionaliteten på min iPad (Transfer ikonet). På min iPhone går jeg ind i relevante mappe og klikker på Edit og markerer herefter de billeder, som jeg vil flytte. Derefter klikker jeg på menu punktet i bunden “P2P Tranfer” og vælger min iPhone i den menu, der kommer. Så vælger jeg lige den mappe, som jeg vil have lagt billederne ned i. Dette lader sig ikke gøre med kabel direkte imellem enhederne.
      Hvis du vil overføre billeder generelt mellem dine enheder, så kan du bruge kabel, men så skal du også have et “Connection Kit” med til at forbinde kablet med din iPhone/iPad.

  6. 10. februar 2013 kl. 18:15

    Hej
    Hvordan får jeg mine billeder overført fra min IPad over i det nye program som jeg har downloaded.
    Hilsen
    Ole Peder Skou

    • 12. februar 2013 kl. 21:54

      Hej Ole.
      Der er flere måder. Nogle mere besværlige end andre. Lad os starte med de besværlige:
      1. DU kan markerede de billeder du vil overflytte, og sende dem på en email til dig selv.
      2. Du kan også vælge at “Eksportere” de markerede filer til iTunes (på din PC) (via kabel)
      3. Sørg for WiFi forbindelse: I hovedbilledet er der en knap oppe i øverste venstre hjørne: “Photo Server”. Her er to muligheder: A): “HTTP Transfer” – du skriver den URL der står med rødt ind i en browser (fx.: http://192.1xx.0…) og får derved adgang den vej, eller B) DEN BEDSTE MÅDE: download et gratis FTP-program, så som Filezilla eller Cyberduck og indtast de oplysninger, der står ved Host, Port, Username, og endelig det password du måske har sat på din applikation.
      Håber du får det til at virke :-)

      • 13. februar 2013 kl. 11:16

        Tusind tak for hjælpen, nu virker det.
        Jeg brugte Filezilla og det virkede perfekt.
        Mange hilsener
        Ole Peder Skou

  7. Jesper Lund Hedegaard
    5. september 2013 kl. 19:40

    Hej, Har lige et spørgsmål i tråd med ovenstående program.

    Jeg har en NAS server med rigtig mange billeder og har et par Smart-tv som jeg gerne vil vise billederne på. Kan programmet dette eller har i alternativer?

    Min udfordring er at billederne ligger i måske 100 forskellige mapper, så programmet skal “automatisk” finde alle billederne og køre tilfældigt slideshow.

    Nogle der har erfaringer vil jeg blive rigtig gklad.

    På Forhånd tak

    Jesper Hedegaard

    • 23. september 2013 kl. 21:37

      Hej Jesper
      Det ved jeg faktisk ikke. Aldrig prøvet med det setup, som du har.
      /TP

  8. Jørn zimmermann
    14. januar 2014 kl. 06:36

    Hej

    Er der en måde man kan tilføje meget tekst om et billed, altså lange noter?

    Mvh Jørn

    • 15. januar 2014 kl. 08:50

      Hej Jørn
      Det kan man ved at vælge “Metadata” i bundlinien og her vælger “Caption”. Her kan du indskrive ganske lange tekster. Jeg har faktisk ikke fået undersøgt om programmets “caption” indhenter Captionfeltet i billedets IPTC-data (metadata).

      • 28. januar 2014 kl. 15:03

        Deres support oplyser at et Caption vil vise IPTC-Meta data, hvis disse er indskrevet. Det er jo smart for så skal du ikke indskrive teksten 2 steder.

  9. Ole Sabroe
    27. januar 2014 kl. 21:45

    På denne adresse :

    http://thephotographersblog.wordpress.com/2011/11/16/den-bedste-app-til-at-handtere-dine-billeder-pa-til-din-ipad/

    skriver du om Photo Manager Pro.

    Måtte jeg bede dig uddybe :

    “Desværre kan jeg ikke bare hente billeder fra Dropboxen, men må lige have dem over standars Foto-app’en.”

    da jeg er meget glad for Dropbox.

    • 28. januar 2014 kl. 15:00

      Hej Ole
      Det betyder at du desværre ikke fra App’en kan importere direkte fra dine Dropbox mapper.
      Du er nød til at eksportere fra Dropbox over til native foto-appen. Derefter kan du importere fra native appen til PhotoManager.
      Lidt bøvlet. jeg har skrevet til deres support for at høre om det er en feature, der indarbejder fremover.
      /TP

  1. 16. november 2011 kl. 16:02
  2. 21. januar 2012 kl. 09:09
  3. 5. juni 2012 kl. 08:35

Kom gerne med en kommentar.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Slut dig til de 79, der følger denne blog

